Mijn oogst van gisteren op de vrijmarkt


AfbeeldingZiehier mijn oogst van gisteren. Het was lekker weer en het was zo gezellig in de stad: ik heb genoten en niets gezien van het gebeuren in Amsterdam (alleen wat herhalingen). Ik pinde 20 euro en die mocht ik van mezelf uitgeven. Niet meer.

De afgelopen jaren heb ik nooit iets gekocht op de vrijmarkt. Ik werd een beetje misselijk van al die graaiende mensen. Hoe rotzooi een nieuw huisje vindt.

Wat heel veel scheelt: ik kijk niet meer naar boeken, niet naar speelgoed en niet naar kleren. Wat overblijft zijn een allegaartje aan al dan niet leuke spulletjes. Blikjes, knopen, serviesgoed,  lampen, kleedjes, lijstjes: troep, maar soms leuk ter vervanging van iets wat echt troep is in mijn eigen huis.

Alles is inmiddels in gebruik. We hadden nog 3 diepe borden – er breekt wel eens wat bij ons – en nu 7: handig als we eten bij de TV, zoals gisteravond. In de blikken zitten naaispullen, die zaten tot gisteren in plastic diepvriesdozen, veel leuker zo. De knopen liggen in de knopendoos. Het 70-er jaren theelichtje vervangt iets dat niet werkte en nu als plantenpot zijn laatste jaren slijt. Het vaasje kreeg ik gratis bij een boek dat ik ook gratis kreeg (het was 5 uur) van Jules Verne. Het paaskleedje is schattig, beter dan het papieren servet dat ik dit jaar op tafel had. Het fotolijstje is precies wat ik zocht  voor een foto van mijn broer. Behalve deze spulletjes heb ik ook  nog een paar tomatenplantjes gekocht. De lap kan een rok, tafelkleed of kussen worden. Of een breitas, want (achteraan op de foto) ik heb ook een breitas gekocht vanwege het bijzondere handvat en het patroon.

Ben ik nu, een dag later en de euforie voorbij, nog steeds tevreden met de besteding van mijn 20 euro? Ja, alleen het petroleumstel is een impulsaankoop; ik denk niet dat ik dat echt ga gebruiken. En dat was nog het duurste ook (5 euro).

11 gedachten over “Mijn oogst van gisteren op de vrijmarkt

      1. Gelukkig heb ik een vriend die gek is op stoofpotjes maken. Dus die kan ik er makkelijk aan zetten om het ding ook te gebruiken – wij hebben er vorige week nl ook een gekocht.

        Like

  1. leuke aanwinsten heb je gescoord! Waarom zou je het petroleumstelletje niet gebruiken? Bij J.umbo verkopen ze lampolie niet duur. En lekker stoofpeertjes van de herfst of draadjesvlees. Heerlijk warm en knus.

    Like

    1. Ja dat dacht ik ook toen ik het kocht. Maar ik ken mezelf: ik ben bang dat er niets van komt. Voor herfstgerechten is het wel geschikt, inderdaad wie weet wordt het nog wat tussen mij en mijn petroleumstelletje.

      Like

  2. Leuke spulletjes gescoord hoor, petroleumstelletje raak je altijd wel weer kwijt.
    Voorlopig is het leuk gezellig oranje toch!!
    Ik hoop dat je de wol hebt daar zou ik erg blij mee zijn…….. duim, duim, duim…

    Like

reageer

