DIY

Rugzakje voor fietsspulletjes: naaiklus #2


Het tweede naaiwerkje is ook af: een rugzakje om mijn regencape, fietspompje, plakset en broekklem in mee te nemen. Niet dat het ooit regent natuurlijk… Tot nu toe gebruikte ik een rood gratis zakje. Het koord daarvan heb ik voor dit rugzakje gebruikt.

Het zakje is gemaakt van een oud gestreept tafelkleed en een blauw kussensloop, dezelfde stof als ik gebruikt heb voor de naaimachinehoes. Het sloop is gebruikt voor de koordtunnel bovenaan en als voering. Rondom zit paspelkoord dat ik gemaakt heb van roze biaisband en nylonkoord.

Het patroon komt uit Zo geknipt, een bijzonder inspirerend naaiboek vol tasjes en rugzakjes, kussens, hoesjes en nog veel meer leuks. De link leidt naar het blog rond dit boek.

Kosten: 0,0 euro want het biaisband en nylonkoord had ik gisteren al opgevoerd bij de naaimachinehoes. Het kussensloop is nu wel op, van het tafelkleed heb ik nog steeds wat over.

5 gedachten over “Rugzakje voor fietsspulletjes: naaiklus #2

  1. Ik vroeg me af op wat voor klosjes jouw garen zitten. Mijn moeder heeft vooral plastic klosjes (en die zie ik ook overal te koop), maar ook nog een paar kartonnen klosjes. En aangezien ik minder plastic afval wil produceren, wil ik, als ik nieuwe klosjes ga kopen, ook wel die op karton… Maar ik kan ze niet op internet vinden en ook niet op de markt (ik heb wel een gezocht-advertentie geplaatst vandaag op gratisoptehalen, maar ik verwacht daar eigenlijk niets van want alles is tegenwoordig op plastic :P).

    Like

    1. Mijn garen zit op plastic klosjes. Dat komt omdat ik perse Gutermann garen wil. Je ziet wel eens een grote bak met 100 verschillende kleurtjes op dunne klosjes, en die zijn vaak van karton, bij de Action of supermarkt of Zeeman of zoiets, maar dat garen is echt waardeloos: het pluist en het breekt.

      Ik heb ook nog houten klosjes van mijn moeder en oma maar dat gebruik ik als handgaren: dat garen is van katoen. Het moderne goede garen is 100% polyester. Daar baal ik ook van: als je ergens goed katoenen machinegaren vindt, stap ik direct over.

      Like

      1. Het klosje op karton van mijn moeder was 60% katoen en 40% polyester (als ik het me goed herinner). Het brak wel 6x tijdens het naaien van de rok (en de gele die mijn zusje gebruikte voor een broekpak brak ook wel een beetje vaak), maar dat kwam (dachten we) omdat die draad echt heel oud was.
        Ik zal wel eens langs wat naaiwinkels in Utrecht gaan om te informeren 🙂 Ik heb ook een advertentie op gratisoptehalen.nl gezet (misschien reageert er iemand op). Als ik wat heb, laat ik het je weten!
        Ik heb ook even op marktplaats gekeken net en ik kwam alleen dit tegen: http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/stoffen-en-lappen/m669971248-set-van-24-klosjes-garen-naaigaren-naaien-klossen.html Ga ik niet kopen want inclusief verzendkosten wordt het een beetje duur, ik kijk wel of ik wat in de buurt kan vinden!

        Like

      2. Ik zag vanmorgen op de markt in Wageningen bij de fourniturenkraam twee soorten naaigaren: het bekende Gutermann en honderden kleuren van een ander merk op kartonnen klosjes. Ik ben vergeten te kijken wel materiaal het was, het merk heb ik ook niet gezien, ik was helemaal gefocust op de kartonnetjes. Maar gezien de manier waarop het was uitgestald leek het alsof het goed verkocht werd. Volgende week woensdag zal ik weer kijken.

        Inderdaad, dat knappen van die draad herken ik. Het werkt wel met een ouderwetse handnaaimachine, blijkbaar zet die minder spanning op de draad.

        Like

reageer

