DIY

Het eerste naaiklusje: hoes voor naaimachine


Hier is hij dan: de nieuwe hoes voor mijn trouwe naaimachine.
Gemaakt van een gestreept tafelkleed, een blauw kussensloop en een stukje nieuw met witte stippen. Bovenaan het voorvak zit zelfgemaakt paspelkoord, gemaakt van een strookje kussensloop en nylonkoord. Het voorvak is bedoeld voor het snoer en het pedaal, en omdat het dan naar voren hangt, heb ik een sluiting gemaakt met elastiek en een lint met een kraal eraan. Klittenband zou mooier geweest zijn, maar ik had alleen een stukje zwart. Voor het elastiek heb ik gewoon breed elastiek met lint bestikt (achteraf denk ik dat ik hetzelfde roze biaisband als de onderrand had moeten gebruiken), maar rond koordelastiek zou mooier en gemakkelijker geweest zijn. Het Singerlogo komt van het oude plastic hoesje. Het roze biaisband is nieuw. De hoes is gevoerd met blauw kussensloop. Het lijkt op de foto net of dat elastiek scheef zit, vreemd hoor, morgen even naar kijken.

Het patroon heb ik gemaakt door de oude hoes in stukken te knippen. Het lijkt simpel rechttoerechtaan, maar dat valt tegen: het handvat zit niet in het midden, de machine is onderaan breder en dikker dan bovenaan en loopt links scheef en rechts recht omhoog.  Mocht je ook een hoes voor je machine willen maken en je hebt geen voorbeeld meer, dan is het maken van het patroon nog best lastig. Dat net niet rechte is waarschijnlijk de reden dat het elastiek scheef lijkt te zitten. Hm, dat wordt nog een heel werk om dat weer los te peuteren.

Ik vond het een heerlijke middag, en mijn machine is heel tevreden.

Kosten: biaisband 3,25 euro, naaigaren 2 euro, nylonkoord 1 euro (Action). Daar heb ik uiteraard heel veel van over.

 

8 gedachten over “Het eerste naaiklusje: hoes voor naaimachine

  1. binnenkort ga ik mijn eigen snit en naad kamertje hebben en daar wil ik mijn machines een persoonlijke touch geven door een zelfgemaakte hoes voor ze te maken ; de eerste inspiratie is binnen alvast bedankt

    Like

      1. Dat geeft helemaal niks, die lopen niet weg en ik heb ze van de winter ook nog wel. Ik ga ook nog wel even voor je uitzoeken of er niet een set is met kantbreinaalden van KnitPro (dus allemaal dunne bij elkaar), vind ik zelf ook wel leuk voor in de collectie.

        Like

      2. ja zo’n set lijkt me helemaal goed, want naalden dikker dan 4 gebruik ik eigenlijk nooit meer. Vroeger wel, in de 70-er jaren, lekker warme truien breien. Maar wanneer doe ik nou nog zo’n hele dikke warme trui aan, en hoe lang gaat een trui mee? Ik brei dus alleen nog dunnere truien, sokken etc, op dunne naalden.

        Like

reageer

