CocaCola laat zich zien als een vooruitstrevend bedrijf met een filmpje vol gezondheid, bewuste voeding, wetenschappelijk onderzoek, goed gedrag en sportiviteit. Het had een reclamefilmpje van de Universiteit van Wageningen kunnen zijn. Ze vechten tegen obesitas en maken ons duidelijk dat elke calorie er eentje is. In hun passie doen ze niet onder voor het Wereldnatuurfonds.

Is dit misleiding? Light-CocaCola is net zo slecht voor je gebit als niet-light vanwege de zuren die het glazuur aantasten. Light-CocaCola zit vol andere zoetmakers (je denkt toch niet dat het minder lekker dus minder zoet is?) en die geven je 40% meer kans op hart- en vaatziekten. En het zit vol met andere toevoegingen waarvan het maar de vraag is hoe gezond ze zijn.

Ik drink nooit light. Ik houd helemaal niet van kunstmatige zoetstoffen. Ik denk altijd dat er over 10 jaar wel weer een onderzoek komt waaruit blijkt dat je er kanker van krijgt of iets anders en dan wordt het verboden en vervangen door iets wat 10 jaar later ook weer verboden wordt.

In de supermarkt zag ik superkleine blikjes CocaCola. Dat is wel een hele nieuwe tendens na het steeds groter en groter tot de literbekers in Amerika. Steeds kleiner en steeds lighter: Nog even en ze krijgen het blauwe vinkje: de bewuste keuze binnen de niet-noodzakelijke eetbare produkten. Nog even later en ze worden opgenomen in de Schijf van Vijf in plaats van melk.

In al die filmpjes van dit charmeoffensief van CocaCola zie ik geen enkele dik persoon. Allemaal jonge vrolijke en kerngezonde sportieve mensen. Een enkeling is een klein beetje te dik, maar die is dan fanatiek aan het sporten. Het is dat steeds de naam CocaCola voorbijkomt, anders had ik er FrieslandCampina achter gezocht.

Ik vind het een geniale campagne. Maar ik laat me niet verleiden. Jullie?

Advertenties