Ik laat me niet verleiden door de nieuwe reclame van CocaCoca


CocaCola laat zich zien als een vooruitstrevend bedrijf met een filmpje vol gezondheid, bewuste voeding, wetenschappelijk onderzoek, goed gedrag en sportiviteit. Het had een reclamefilmpje van de Universiteit van Wageningen kunnen zijn. Ze vechten tegen obesitas en maken ons duidelijk dat elke calorie er eentje is. In hun passie doen ze niet onder voor het Wereldnatuurfonds.

Is dit misleiding? Light-CocaCola is net zo slecht voor je gebit als niet-light vanwege de zuren die het glazuur aantasten. Light-CocaCola zit vol andere zoetmakers (je denkt toch niet dat het minder lekker dus minder zoet is?) en die geven je 40% meer kans op hart- en vaatziekten. En het zit vol met andere toevoegingen waarvan het maar de vraag is hoe gezond ze zijn.

Ik drink nooit light. Ik houd helemaal niet van kunstmatige zoetstoffen. Ik denk altijd dat er over 10 jaar wel weer een onderzoek komt waaruit blijkt dat je er kanker van krijgt of iets anders en dan wordt het verboden en vervangen door iets wat 10 jaar later ook weer verboden wordt.

In de supermarkt zag ik superkleine blikjes CocaCola. Dat is wel een hele nieuwe tendens na het steeds groter en groter tot de literbekers in Amerika. Steeds kleiner en steeds lighter: Nog even en ze krijgen het blauwe vinkje: de bewuste keuze binnen de niet-noodzakelijke eetbare produkten. Nog even later en ze worden opgenomen in de Schijf van Vijf in plaats van melk.

In al die filmpjes van dit charmeoffensief van CocaCola zie ik geen enkele dik persoon. Allemaal jonge vrolijke en kerngezonde sportieve mensen. Een enkeling is een klein beetje te dik, maar die is dan fanatiek aan het sporten. Het is dat steeds de naam CocaCola voorbijkomt, anders had ik er FrieslandCampina achter gezocht.

Ik vind het een geniale campagne. Maar ik laat me niet verleiden. Jullie?

Advertenties

18 gedachten over “Ik laat me niet verleiden door de nieuwe reclame van CocaCoca

  1. Iemand die ik ken dronk zoveel cola dat zijn maagwand erdoor kapot was gegaan. Hij had op zijn kamer een koelbox vol flessen staan die toch wel 1 of 2 keer per week werd bijgevuld… Hij mocht daarna geen cola meer drinken van de dokter, maar ik denk dat hij het nog wel doet (al is het minder :P). En dat je er de wc mee schoon kan maken is ook niet erg positief eigenlijk. Ik drink het niet (kan niet tegen bepaalde ingrediënten), maar als je dat soort dingen hoort dan wil je het toch niet eens meer drinken? Hoe mooi de reclame ook is. Tijdens reclameblokken zet ik wel thee!

    Like

  2. Veel (alle?) reclame is misleidend. Altijd vrolijke mensen, altijd slank,nooit gehandicapt, prachtige huid, mooi gekapte haren, lieve familie (het druipt van het beeld af) het kan altijd schoner, het rijdt nog zuiniger, het smaakt nog beter, er zit nog minder suiker in, zo slank als je dochter enz enz. Sommige commercials zijn grappig maar wie houdt nou wie voor de gek?

    Like

    1. Je hebt helemaal gelijk. Dat is ook begrijpelijk vanuit het bedrijf dat met de reclame zijn producten wil promoten. CocaCola probeert met deze campagne niet alleen zijn produkten te verkopen, maar ook om een heel nieuw image neer te zetten. Ik ben wel benieuwd of dat lukt.

      Like

  3. ‘k Lust geen prik, zei zij heul kinderachtig maar da’s de ware reden dat ‘k geen frisdrank of pils drink, ook champagne blief ‘k niet.
    groet

    Like

  4. Eerlijk gezegd vind ik het niet eens echt lekker. Vaak hebben we aanmaak in huis, en dat drink ik liever dan cola. Zo af en toe eens een fles… en geen merkje.
    Maar ja, dan wel light. Nog een reden dat ik het niet vaak drink; ‘gewone’ cola vind ik echt niet te zuipen, veel te zoet, en de stofjes in de light variant vind ik ook niet echt fijn.

    Like

  5. Nee, ik ook niet, ik heb een hekel aan bijna alle frisdranken en aan al die toegevoegde rommel die in voedingswaren gestopt wordt. Wat is er mis met water en puur vruchtensap?
    Ik onderschrijf je artikel helemaal. Het is bovendien erg goed geschreven, vind ik!

    Like

reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s