sprokkel

Wildplukken in de lente: scheuten en stengels


Het is lente, het zonnetje schijnt, vogeltjes fluiten en de blaadjes groeien. Er valt weer echt wat te smullen. Het is de tijd van allerlei frisse knapperige scheuten en stengels, jonge blaadjes en frisse topjes. En die kunnen in slaatjes, soepjes en allerlei stamppotjes of als strooisel over een pannenkoek en omelet. O wat ben ik daar aan toe.

  • Lavas groeit in mijn eigen schaduwrijke stadstuintje en ik heb al snel te veel. Jonge stengels stoom ik als groente. En soms drink ik warme melk door een rietje van een lavasstengel.
  • Rabarber groeit ook in mijn tuintje: prachtig. Ik begrijp niet waarom niet iedereen rabarber als sierplant in zijn tuin zet. Van de stengels maak ik rabarbermoes en heerlijk frisse jam. De bladeren gaan op de composthoop. Rabarberbloemen kan je frituren in tempurabeslag, maar dat vind ik jammer: veel te mooi.
  • Mannetjesvaren heb ik ook aangeplant in mijn tuin. In het voorjaar loopt de plant uit met prachtig opgekrulde bladeren. Deze krullen zijn lekker om te frituren. In het Frans heten ze tetes de violon, dat klinkt als een dure delicatesse.
  • Van Hop heb ik een keer de jonge scheuten klaargemaakt als asperges, en dat was best lekker.
  • Daslook is beschermd, maar niet die in mijn tuin. Daslook is familie van Ui en zo smaakt hij ook. Heerlijke blaadjes met een lichte uiensmaak.

Volgend stukje over allerlei soorten uien in t wild

2 gedachten over “Wildplukken in de lente: scheuten en stengels

    1. hallo, ik loop een beetje achter met dit blog.

      Het boekje van 34 paginas kan je via Etsy downloaden(sprokkelen op Etsy) voor 3 euro. als dat niet lukt, mail me dan of stuur me weer een bericht, dan stuur ik je de pdf toe.

      Like

reageer

