Verkeerde afslag: stratenmakermachine


AfbeeldingDoor regels van de Arbo-wet mogen grote oppervlakten straat niet meer handmatig worden bestraat. Dus geen stratenmakers meer die op hun 40ste hun knieen en rug al kapot hebben gewerkt maar die vrolijk tot hun 67ste door kunnen werken.

Dus zijn er nu stratenmakermachines. Ze zuigen een vierkante meter klinkers op en leggen die neer in verband. Stratenmakers leggen de randen en zorgen dat de klinkers goed op hun plek komen. Goede zaak.

Maar met zo’n grote machine waar de straat als een tapijt wordt gelegd neemt volgens mij onze samenleving de verkeerde afslag. Deze machine is duur maar de kosten zou de ondernemer er al in een paar jaar uit hebben omdat de productie tot 40% hoger is. Bovendien is vakkennis niet meer nodig.

Dus: vakmensen worden vervangen door uitzendkrachten, stratenmakers op straat. Slechte zaak.

11 gedachten over “Verkeerde afslag: stratenmakermachine

  1. Volgens mij onderschat je de zware lichamelijke belasting die het leggen van straten e.d. is.
    Mijn vader werkte als timmerman in de woningbouw, op z’n 58ste was hij totaal op en werd hij afgekeurd.
    Je moet lichamelijke arbeid niet romantiseren.

    Voor grote stukken zal deze machine best een uitkomst zijn, kleine stukken en afwerking zie ik toch handwerk blijven.

    Like

    1. ja daar heb je absoluut gelijk in. Het is natuurlijk geweldig als de stratenmakers niet meer op hun 40ste (of 58ste) zijn opgewerkt.
      Maar dan nog: ik kwam twee soorten machines tegen, en die noem ik ook allebei: die van het plaatje legt machinaal een volledig tapijt van klinkers. Dat vind ik niet de ontwikkeling die onze samenleving op moet. Maar bij de andere machine wordt het werk verlicht door een machine die een vierkante meter klinkers neerlegt, en dat is een goede ontwikkeling vind ik: verlichting van het werk maar het vak blijft bestaan.

      Like

    2. ja daar heb je absoluut gelijk in. Het is natuurlijk geweldig als de stratenmakers niet meer op hun 40ste (of 58ste) zijn opgewerkt. Maar dan nog: ik kwam twee soorten machines tegen, en die noem ik ook allebei: die van het plaatje legt machinaal een volledig tapijt van klinkers. Dat vind ik niet de ontwikkeling die onze samenleving op moet. Maar bij de andere machine wordt het werk verlicht door een machine die een vierkante meter klinkers neerlegt, en dat is een goede ontwikkeling vind ik: verlichting van het werk maar het vak blijft bestaan.

      Like

  2. Ik kan er niet echt mee zitten. Dat is net als klagen dat er tegenwoordig geen wasvrouwen meer zijn die echt weten hoe je met een ouderwets wasbord, of met een wringer, om kunt gaan. Sommige dingen verdwijnen gewoon, omdat we handigere manieren vinden om iets te doen.

    Like

    1. Ik vind het wel een verkeerde ontwikkeling om steeds meer handwerk door machines te vervangen omdat dat goedkoper zou zijn: goed voor het bedrijf, maar slecht voor de werkgelegenheid.

      Like

      1. Ik ben het niet met je eens, met alle respect 🙂

        Als je het vanaf een afstandje bekijkt, komt de mensheid dan vooruit door maar zoveel mogelijk mensen op een misschien onnuttige en inefficiënte manier bezig te houden? Ik denk het niet. Dat is bezigheidstherapie, geen arbeid.

        Ik denk juist dat je beter aandacht kunt besteden aan het ontwikkelen van nieuwe technieken, efficiëntere methodes. Daardoor maak je dan weer mankracht vrij om extra dingen te doen, extra dingen te bouwen en creëren.

        En ja, dat betekent dus ook dat je tijd besteed aan het scholen én eventueel omscholen van je arbeiders, zodat die ook iets anders kunnen doen dan stratenleggen.

        Wat betreft milieuvriendelijkheid zou je ook technische verbeteringen een milieuvriendelijke kant op kunnen sturen.
        Misschien is de benzine voor één stratenmakersmachine, plus de arbeid van één persoon die het ding bestuurd, samen wel milieuvriendelijker dan de inzet van tien arbeiders die dat straatje met de hand leggen. Met de stratenmakersmachine kunnen negen van die tien arbeiders wat anders gaan doen, bijvoorbeeld twee gaan helpen met afval scheiden, twee gaan er meehelpen met het opvoeden van de nieuwe generatie, eentje gaat nadenken over nog efficiëntere en milieuvriendelijkere stratenmakersmachines, twee gaan gemeenteplantsoenen, -parken en -tuinen onderhouden en de laatste twee gaan klinkertjes leggen op plaatsen waar die machine er (nog) niet bij kan. dan heb je veel meer bereikt met hetzelfde aantal arbeiders. Ideaal, toch?

        Like

      2. Leuk dat je reageert. Ik ben het niet met je eens, inderdaad met alle respect!

        Wat ik wel bijzonder leuk vind is dat deze blogpost zulke verdeelde reacties oproept. Ik denk dat iedereen het met me eens is, maar dat is uiteraard helemaal niet zo. En zo zie je maar weer: iedereen kijkt anders aan tegen de samenleving en nieuwe ontwikkelingen.

        Ik denk dat de stratenmakers niet worden omgeschoold, maar gewoon ontslagen worden. Ik denk dat met dit type ontwikkelingen er steeds minder werk is voor vakmensen die met hun handen willen werken. Ik denk dat we juist moeten proberen zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden en moeten stoppen met machines te ontwikkelen die hetzelfde werk goedkoper en sneller kunnen, maar niet perse beter. Wat betreft milieuvriendelijkheid denk ik ook niet dat je inschatting juist is. Alleen al het fabriceren van de machine, en dan de diesel. De machine maakt ook nog eens een oorverdovend lawaai. De bestuurders en klinkerleggers (twee man op de machine leggen de klinkers in de goot) hebben oordoppen op. Tenslotte denk ik dat onstslagen stratenmakers niet degenen zijn die zich bezighouden met het ontwikkelen van machines. Ja ze kunnen gaan werken bij de plantsoenendienst, maar dat werk wordt grotendeels gedaan door sociale werkplaatsen, en die willen ook gewoon hun banen houden. Voorlopig hebben we in Nederland meer mensen dan banen, dus het weg-ontwikkelen van banen lijkt me een slechte zaak voor de duurzame sociale samenleving.

        Like

reageer

