De lessen van No Impact Week


De laatste twee dagen heb ik niet meegedaan omdat ik ziek was. Maar goed, ziek zijnde heb ik niet geshopt, geen afval geproduceerd, niet teveel water gebruikt, niet teveel electriciteit gebruikt, niets gegeten dus ook geen verpakt voedsel. Op deze manier levert ziek zijn weinig impact op!

Toch is dat niet waar: ik heb de verwarming een graad hoger gezet, en heb warm gedoucht en niet gebadderd met een washandje. Ik herinner me goed van mijn jaren in Afrika dat juist bij ziekte de behoefte aan luxe groot is: als ik ziek was, was het wel erg onaangenaam om te badderen met een emmer koud water en een bakje.

Goed, afgezien van dit onbedoeld slechte slot, wat heb ik geleerd:

  1. niet shoppen: overbodig me daartoe aan te moedigen: hoe minder ik shop, des te meer ik er een hekel aan krijg. Ik koop wat ik moet hebben, en meer niet. En ik word steeds kieskeuriger in wat echt nodig is.
  2. geen afval: hier ga ik niet aan meedoen: ik vind het teveel gedoe om een kwartier te fietsen met een fles om die om te wisselen voor een volle fles. Ik houd me bij mijn eigen systeem. Wat ik wel een dilemma vind is dat nu plastic wel wordt ingezameld en blik niet. Zou het dan nu beter zijn om kokosmelk in plastic te kopen ipv blik? Of toch in karton met plastic coating? Ik ben er niet uit.
  3. alleen onverpakt lokaal geproduceerd voedsel: daar ga ik mijn best voor doen althans voor zover het groente betreft: ik koop groente op de markt en neem mijn eigen mand mee. Geen probleem.
  4. minder water: tja, die douche is wel erg lekker s ochtends. Ik neem me steeds weer voor kort te douchen maar als ik er dan onder sta dan is dat zo genieten!
  5. minder electriciteit: ga ik proberen door mijn keukenapparaten nog verder te versimpelen. Ik heb geen electrische frituurpan, geen keukenmachine, geen senseo, geen afwasmachine. Wel een koffiezetapparaat – ik zou kunnen overstappen op zo’n zweeds doordrukapparaat, moet ik dat wel eerst shoppen. Ik gebruik meestal mijn handmixer ipv de electrische: leuker en net zo snel.
  6. iets goeds doen: doe ik, ik doe veel te veel vrijwilligerswerk, jammer dat ik er niets mee verdien!
  7. genieten: ja, goede tip.
14 gedachten over “De lessen van No Impact Week

  1. haha dat ken ik.. steeds tegen jezelg zeggen dat je minder lang gaat douche.. het is me 2 dagen gelukt. maar om nou te zeggen dat ik er van genoten heb, nee niet echt. toch probeer ik mezelf er toe te zetten om toch die kraan eerder dicht te draaien, maar niet meer racen onder de douch. je kunt ook een eierwekker of een zandloper kunnen gebruiken.

    Like

    1. ja ik heb een zandloper van greenchoice maar die is zo snel leeg.. Ik probeer me minder schuldig te voelen door er echt oprecht van te genieten. Het is zo’n fijn begin van de dag!
      Ik ga je blog volgen, zie lijst rechterkolom, leuk!

      Like

  2. ik heb ooit de discussie gelezen; wat is slechter voor het milieu, een kartonnen eierdoosje of eentje van plastic. Het blijkt dat de plastic variant beter voor het milileu is. De boom die voor het kartonnen eierdoosje uiteindelijk gebruikt wordt en het produceren is schadelijker voor het milieu dan de plastic variant.

    Like

    1. en zo denk je wat goeds te doen en pakt dat fout uit. Nu plastic steeds meer gerecycled wordt, zal de milieubelasting snel afnemen. Maar ik neem aan dat eierdozen ook niet van het beste papier worden gemaakt en toch wel van oud papier? Daar wordt toch geen boom voor omgehakt?

      Like

  3. Blik wordt wel gerecyceld: wordt met een magneet uit het afval gevist.
    Wist je wel dat je op koffie geen water van 100C mag gieten? Dan verbrandt namelijk de koffie en komen er minder fijne stofjes vrij. Groene thee idem dito, die wordt heel bitter. Dus eerst even beetje af laten koelen voor het opgieten.

    Like

    1. Hee! ik vind groene thee (uit zakjes) niet lekker want die is zo bitter…. OK, ik snap nu wat ik altijd fout heb gedaan.

      Dus wat denk jij: kokosmelk uit plastic flesje, blikje of kartonnen pakje met plastic coating. Dan toch maar voor het blikje gaan?

      Like

    1. ja eerlijk gezegd doe ik dat altijd als ik alleen voor mezelf koffie zet: filterhouder op kopje, makkelijk en snel. Nou bedenk ik me ineens dat ik ook nog een thermoskan heb met wijde opening, waar die filterhouder precies oppast. Dat ga ik doen, gewoon filterkoffie zetten op een thermoskan! Bedankt voor de inspiratie.

      Like

  4. 1. Haha, ja ik ook wel šŸ™‚
    2. In blikjes zit ook een laagje plastic aan de binnenkant. Zo mogelijk koop ik helemaal geen blik/plastic/karton-met-plastic. Als ik MOET kiezen kijk ik naar de prijs, want het zijn allemaal niet erg prettige verpakkingen šŸ˜› Voordeel van alleen-plastic is wel dat het gewoon in de plastic-afval-zak bij kan. Voordeel van blik is dat het er met een magneet uit het afval gehaald kan worden dus dan kan het ook gerecycled worden (was het volgens mij). Maarja.
    5. Misschien kun je zo’n apparaat 2e-hands krijgen? Er is vast wel iemand die het had gekocht maar niet meer wil. Ik wilde een nieuwe broodbakmachine en na even een berichtje op Facebook had ik meteen al 3 mensen die van hun machine af wilden (gewoon gratis :P).

    Like

reageer

