Dag 5 van No Impact Week: geen electriciteit


Lekker lang en warm gedoucht vanmorgen. Pas nu zie ik dat ik vanaf vandaag geen energie mag gebruiken. Maar het is veel te koud om koud te douchen. Volgend jaar graag No Impact Week in de zomer: geen verwarming, koud douchen, lekker fietsen, veel te oogsten in de natuur en moestuin. Hoe kwamen onze voorouders toch die lange winter door? Waarom zijn ze hier toch gaan wonen in dit koude natte land?

Vanaf vandaag tot en met zondag wil ik dus geen electriciteit gebruiken. Dit typ ik op de computer op mijn werk en hier is het lekker warm. Thuis staat alles uit. Maar de koelkast staat aan, wel in een ijskoude gang, de CV-ketel staat aan, de telefoon zit in het stopcontact en mijn guppies doen niet mee aan No Impact Week dus hun verwarming staat ook aan.

Hoe bespaar ik deze dagen op stroom? Door vroeg naar bed te gaan. Het is ’s ochtends om 6 uur licht; ik ga de komende dagen om 10 uur ’s avonds naar bed. Wow, dat zal wennen zijn!

Hoe staat het met mijn impact tot nu toe:

dag 1: niet shoppen: vandaag rolletjes plakband gekocht. Nee dat hadden ze niet in de middeleeuwen maar toen hadden ze ook geen oude equalizer en geen digitale Marktplaats. Ik ben blij dat ik die verkocht heb.

dag 2: geen afval: mijn afval bestond gisteren uit kaaskorsten, folie van roomkaas, een yoghurtpak en een paar velletjes keukenrol.

dag 3: geen auto: ik doe alles met de bus, lopend en de fiets.

dag 4: onverpakt voedsel: tja, die roomkaas dus. Ik wou gisteren heel bewust stamppot maken met onverpakte aardappelen en de bladeren en rode stelen van onverpakte bieten. Maar daar moest toch iets doorheen: spekjes, champignons, room, mierikswortelsaus. Allemaal lekker, maar het enige wat ik onverpakt kan kopen is spek. Uiteindelijk ging ik voor zo’n klein aluminium pakje roomkaas en een potje mierikswortelsaus (wat ik gewoonlijk zelf maak, maar vorige zomer ging alles een beetje mis).

Tot zover. Genieten jullie ook van de zon? Ik heb net het scherm voor mijn raam naar beneden getrokken omdat ik niets meer zag op mijn beeldscherm. Bah!

2 gedachten over “Dag 5 van No Impact Week: geen electriciteit

  1. Géén energie verbruiken? Lijkt me wel heel lastig.Heerlijk die zon gister, tijd om alle wasgoed met een niet te verwijderen vlek ‘op de bleek’ te leggen. Het werkt als een tierelier. Is zonne-energie;-) Zonder auto zou ik niet kunnen!

    Like

    1. In mijn schaduwrijke binnenstadstuin groeit helaas geen gras. Ook een aardige: in de wijken gezamenlijke bleeks (bleken?) aanleggen, dat kon vroeger toch ook? Moeten er geen honden poepen.

      Zonder auto: ja dat is absoluut wennen, en nog altijd ga ik minder vaak erop uit dan voorheen. OV is een heel georganiseer.

      Like

reageer

