Dag 4 van No Impact Week: onverpakt voedsel


Vanaf vandaag alleen lokaal geproduceerd onverpakt voedsel. Dat wordt lastig, zeker nu in het voorjaar. Traditioneel is dit hongertijd en vastentijd. De wintervoorraad is op en er groeit nog niet veel buiten. Alleen speenkruidblaadjes, maar daar eet je je buik niet vol mee.

Onverpakte groente kopen: makkie. Woensdag marktdag, dus ik heb prei, bieten en een of andere bladgroente ingeslagen. Maar verder? Op de fiets melk en yoghurt halen bij de boerderij 10 km verderop en daarvoor zelf flessen meenemen? Brood en kaas: geen probleem. Maar boter, olie, rijst, bonen? Op de markten in Afrika ligt alles in manden opgeslagen, dan is onverpakt eten kopen gemakkelijk en leuk. Maar hier in Nederland loopt de weg een kant op terwijl ik ergens anders heen wil, en er wel erg diepe sloten en prikkeldraad langs de weg zijn.

Vanavond eten we stamppot bietenblad: ik heb geen idee waarom mensen wel snijbiet kopen maar het blad van rode bieten weggooien. Het is niet bijzonder lekker, maar dat kun je met kruiden en specerijen opknappen.

Uiteraard gaan de uitdagingen van dag 1, 2 en 3 door: niets kopen (behalve voedsel), geen afval produceren en geen auto gebruiken. Mijn afval van gisteren: een boterpapiertje, twee koffiefilters en een glas dat stuk viel – daar heeft mijn gezin patent op, we zijn grootafnemers van de glazen bij de kringloop. Daar staat tegenover dat ik de twee kokosmelkblikjes er weer uit heb gevist: die ga ik gebruiken als speenpotje straks als het voor de tweede keer voorjaar wordt. Mijn peperplantjes in de vensterbank hebben al 6 blaadjes!

2 gedachten over “Dag 4 van No Impact Week: onverpakt voedsel

  1. Ik denk met je mee, als je melk bij de boer haalt (emmertje met deksel) dan kun je van de room zelf boter maken en ook kaas (hangop) en yoghurt. Bonen(los) koop ik bij de fruitboerderij.

    Like

    1. Ja, supermarkt = pure luiheid. Ik moet gewoon op zoek naar adressen waar ik dit soort spullen onverpakt kan kopen, en dan een keer per week een rondje fietsen en inslaan. Dat ga ik doen zodra het iets lekkerder weer wordt. Bedankt voor de tips.

      Like

reageer

