leef groen en goedkoop

Dag 2 van No Impact Week: geen afval


Dag 2 van No Impact Week: de rest van de week probeer ik geen afval te produceren.

Ik geef hier wel mijn eigen draai aan: geen afval in de grijze kliko met restafval. Kranten kan ik verbranden om afval te voorkomen, maar ik gooi ze liever bij het oud papier. Groenteafval gooi ik in de compostbak. Plastic doe ik in de plasticton, glas in de glasbak.

Toch heb ik vandaag mijn eigen regel al overtreden: ik heb een kattenvoerblik weggegooid. Ik kan er ook een pennebakje van maken, maar ik hoef niet elke dag een nieuw pennenbakje. Ik zag in de supermarkt dozen met daarin plastic zakjes kattenvoer, dus nu is het dilemma: plastic zakjes of blikjes? Plastic gooi ik in de plasticton en blikjes komen bij het restafval. Ik zou misschien ook naar de dichtstbijzijnde kippenboer kunnen reizen om daar kip te halen of misschien kan je bij de slager ook wel restjesvlees halen voor de poes, en dat dan vermengen met oud brood van de bakker of zo. Dan verminder je de berg weggegooid voedsel en heb je afvalloos kattenvoer. Weten jullie of dat kan?

Zo brengt deze week me toch weer op ideeen, ook al dacht ik best aardig bezig te zijn.

Een van de oorzaken dat mensen zo nonchalant denken over afval, is dat het zo handig aan huis wordt opgehaald. Als je zelf je zakken huisvuil weg zou moeten brengen, zou je echt wel op zoek gaan naar afvalloze produkten. Toen Zoon1 zes weken oud was, verhuisde ik naar Tanzania. Afval gooiden we in een kuil achter het huis. Ik had heel handig een paar pakken wegwerpluiers meegenomen, en de tweede dag van mijn verblijf in dat huis waren alle honden van het dorp aan het wroeten in mijn afvalkuil. Dus ik ben direct overgestapt op katoenen luiers, en met de (3? 4?) pakken wegwerpluiers  heb ik gedaan tot en met Zoon3. Geen enkel probleem! Luier vouwen, wegwerpdoekje erinleggen, na gebruik wegwerpdoekje goed uitspoelen onder de lopende doorgetrokken wc (en vasthouden anders verstopt de wc), wegwerpdoekje en luier in een emmer met Zuurstofspul (soort Oxyaction, dat hadden ze in 1990 in Zimbabwe al terwijl in Nederland er nog niemand van had gehoord) nachtje wegzetten, uitspoelen, klaar.

Als ik met baby bij iemand op bezoek ging en de luier verwisselde, werd daar direct de vieze luier uitgewassen.

Het is even een omslag, maar het kan best!

10 gedachten over “Dag 2 van No Impact Week: geen afval

  1. Voor mijn katten koop ik 1 keer in de zoveel tijd een 10 kilo zak met harde brokken. Daar heb ik dus bijna geen afval van. Van de harde brokjes maak ik zachte brokjes door er gekookt heet water overheen te gieten. Ik laat dit wat afkoelen en ze smikkelen er heerlijk van. Het water trekt in de brokken en zo krijgen ze vocht binnen naast hun water. En af en toe in de week geeft ik ze een klein blikje met kip of tonijn. Hier zitten geen conserveermiddelen , suikers, kleurstoffen in. Het ziet er puur uit en je ziet dat het kip is of tonijn.In de harde brokken zitten ook geen suikers of andere gekke dingen in.

    groetjes!

    Like

    1. Inmiddels koop ik ook die grote zakken. Maar mijn pezen vinden juist die harde brokjes lekker, dus ik giet er geen water overheen. Verder gebruik ik nog steeds blikjes. Afvalloos leven is nogal onmogelijk, en ik probeer het niet meer.

      Like

  2. Prachtig van die luiers! ik gebruikte voor onze kinderen ook altijd stoffen luiers hier in Ned.. Maar heb nog een tip voor je blikje. Ik doe er potgrond in en zaai er kruiden voor keukengebruik in.

    Like

  3. Hoi hè een voor mij nieuw blog .Leuk,mooi .Barf of KVv wordt het genoemd als je je dier vers en rauw wilt geven..Volgens mij het beste en niks duurder.Wie geeft z,n dier nu suiker te eten ! Wat in veel van die pakken zit .En betalen voor water ?Je moet je er wel even in verdiepen maar het is te bestellen.Ze poepen er heel weinig van .Een teken dat het goed verteert .Maamke

    Like

    1. hoi Maamke, bedankt! zit er suiker in die blikken? Ik heb ook een blik met erwtjes erin, ik wist niet dat katten dat lustten, maar het aten het wel op. Ik denk dat die blikken zo gemaakt worden dat de baasjes het lekker vinden ruiken en het er lekker vinden uitzien. Mooi kleurtje, mooie sappige brokjes, lekker sausje erover. Waar gaan we naartoe!

      Like

  4. Hoi ,Jou blog kende ik nog niet.Leuk ziet het er uit.
    Barf en of KVv en noemen ze het als je je dieren vers en rauw wilt geven.
    Je moet goed weten wat je doet.Maar er is in het W.W.W veel informatie over te vinden.Het is te bestellen.Het lijkt mij het meeste gezonde voor het dier in plaats van al die zakken en pakken met toevoegingen.Wie geeft z,n dier nu suiker.Ze poepen er heel weinig van.Voor mij een teken dat het zoveel mogelijk verteert .Maamke

    Like

  5. hoi Mathilde, hier Reinhilde:)
    waarom gebruik je geen brokjes voor de kat, wij kopen altijd de grootste zak (stuk goedkoper), legen deze thuis in een plastic opberg ton en in de lege zak van de brokjes doen we oud papier.
    Ik geniet erg van je blog en wil op dezelfde manier in het leven staan als jij en je blog stimuleert me hier in

    hoi!

    Like

    1. hoi bijna naamgenoot. Bedankt, wat leuk dat je geniet van mijn blog!

      Ik heb deze katten nog maar een week, en ben dus nog niet zo’n ervaren kattenbezitter. Ik heb ook wel brokjes, maar is dat volwaardige voeding? Ik dacht dat het tussendoortjes waren, vergelijkbaar met koekjes of snoepjes zeg maar. Maar ik google nu, en inderdaad, dat kan dus! Dus jouw kat krijgt alleen brokjes?

      Like

reageer

