Biologische Japanse noedels in de Toko


Vandaag fijn weer een bericht op het blog tokowijzer! In dat blog worden allerlei produkten uit de toko beschreven. Ik vind dat reuze handig, want veel produkten ken ik niet en veel etiketten zijn onleesbaar. Vandaag op tokowijzer een blogpost over Hangiri, de houten Japanse rijstschaal. Die heb ik niet, maar ik klikte meteen door om te zoeken of er iets te vinden was over drie hele mooie zakjes met een soort biologische Japanse spaghetti van het merk Hakubaku die ik vandaag had gekocht.

In elk zakje zitten drie bundeltjes van 90 gram authentieke biologische Japanse noedels: somen, soba en udon. Het zegt me niets.

Somen: dun, bestaat uit tarwe, zout en water, en je moet het 2 minuten koken.

Soba: dun en een beetje grijs, bestaat uit tarwe, boekweit, zout en water, en je moet het 5 minuten koken.

Udon: dikker, bestaat uit tarwe, zout en water en je moet het 10 minuten koken.

Gelukkig, Tokowijzer laat me niet in de steek! En lees verder, want ik werd helemaal warm van wat ik verder tegenkwam. Eerst dit filmpje hoe in China noedels met de hand worden gemaakt:

Somen kook je 2 minuten en moet je daarna afspoelen in veel koud water. Tokowijzer: “In de hete Japanse zomers vissen gasten voorbijdrijvende noedels met stokjes uit een bamboe goot, en eten ze met een verkoelende dipsaus. Het liefst hengelen ze de sōmen natuurlijk uit een stromende bergbeek met ijskoud water.” Moet je deze foto zien: noedels in de bergbeek. Somen eet je met een koude dipsaus of warme bouillon.

Soba kook je 5 minuten en spoel je af met veel koud water, maar blijkbaar niet in een bergbeek. Je eet ze koud met een sausje met bijv lenteuitjes, sesamolie en ketjap.

Udon kook je 10 minuten en eet je dan warm met allerlei sauzen. Zoiets als spaghetti dus.

3 gedachten over “Biologische Japanse noedels in de Toko

reageer

