Wat gaat moeder doen als ze niet meer alleen kan wonen


Donderdag ging ik halsoverkop een nachtje naar Moeder. Woensdagavond paste ik op (geld sprokkelen) en voor de TV hangend zag ik Debatop2. Het ging over het verdwijnen van verzorgingstehuizen en tegelijkertijd het bezuinigen op de AWBZ zoals de thuiszorg. Lilian Marijnissen bracht goed onder woorden wat ik ook voel: slechte zaak!

Een ding trof me: mensen hebben hun eigen uitvaart goed geregeld maar hebben geen plan voor de laatste jaren als ze niet meer zelfstandig kunnen wonen. Ik belde mijn moeder (zij had naar tussen Kunst en Kitsch gekeken). Ik vertelde over het programma. Ze zei dat ze dan bij N zou gaan wonen. Ik vroeg of ze dat dan besproken had met N. Nee dat had ze niet maar die zou dat wel goedvinden.

Bij mij gingen alle bellen rinkelen dus ik sprak af dat ik langs zou komen. De hele avond hebben we erover gepraat. Mijn moeder is 83 en woont alleen in een dorp. Gelukkig woont een student bij haar in dus ze zit niet helemaal alleen. Dat vind ik een fijn gevoel.

Wat is het moment waarop Moeder niet meer alleen kan wonen? Als het moment daar is, wordt het hectisch: dan moet het snel, dan moet het huis leeg, dan moet er verhuisd worden. Gaat ze inderdaad bij N wonen? Of bij mij? Of gaan we haar dagelijks helpen? Ik woon niet om de hoek.

Ik ben blij dat ik naar haar toe ben gegaan. Mijn intuitie was juist: mijn vraag had haar in paniek gebracht. Ze had hier niet over nagedacht, vervelend onderwerp. Ik, dochter (en nu enig overgebleven kind) ben de aangewezen persoon om het onderwerp te bespreken.

We hebben nog geen plan. Ik hoop dat we uitkomen op iets waar ze niet tegenopziet maar naar uitkijkt. Zoiets als: “ik schrijf me nu in voor die appartementen, lekker in het centrum, dichtbij de bibliotheek en de bioscoop, geen gladde stoepen in de winter. Daar wil ik over twee jaar wel heen, dan ga ik nu alvast opruimen, bedenken wat ik wie wil geven en wat ik mee wil nemen. Ja daar kijk ik naar uit, misschien kan het wel eerder.”

Zoiets. Het kan natuurlijk zijn dat het leven anders gaat, maar dat geeft niet.

Hebben jullie met je ouders besproken wat ze willen als ze niet meer zelfstandig kunnen wonen?

4 gedachten over “Wat gaat moeder doen als ze niet meer alleen kan wonen

  1. Mijn ouders zijn er niet meer.
    Maar hebben we het er met onze eigen kinderen over gehad wat wij er moet/gaat gebeuren als ons iets overkomt waardoor we afhankelijk worden?
    Jij bent natuurlijk wel een stuk jonger dan ik, maar toch 😉

    Like

  2. Je appartementen-idee lijkt mij zo gek nog niet. Ook dat opruimen is volgens mij een goed idee.
    Wij zijn zelf twee jaar geleden verhuisd naar een appartement met een kleine lift. Wij woonden drie hoog zonder lift maar vanwege onze leeftijd (nu 60) besloten we dat het tijd werd om onze sociale huurwoning te verruilen voor dit fijne koopappartement, heerlijk vlakbij winkels en openbaar vervoer.
    Ik wilde niet, zoals mijn schoonouders deden, mijn kinderen op laten draaien voor onze verhuizing.

    Like

reageer

