geniet

Voorjaar: tijd om op te ruimen en nieuwe plannen te maken


Een facebookvriendin merkte het al op: ik heb voorjaar in mijn hoofd. Ik wil licht, lucht en ruimte in mijn hoofd en in mijn huis.

Het voorjaar is traditioneel de tijd van de grote schoonmaak en is daar perfect voor. Het voorjaar is de tijd van vasten, oftewel het reinigen van jezelf. Het is de tijd om plannen te maken voor een nieuw jaar, om goede voornemens uit te spreken waar je je echt aan gaat houden. Ik begrijp dat je je goede voornemens van 31 december niet volhoudt, want dan moet je die hele lange winter nog. Dat is toch geen moment om met afvallen of sporten te beginnen! Nu in het voorjaar wel, ook al is het nog ijzig koud (zeker vandaag!). Het licht is zo fijn, de zon is zo lekker op je huid. Fietsen, rennen, afvallen, stoppen met roken: doe het nu!

Het voorjaar is ook de tijd van het afwerken van het vorige jaar. Organisaties maken hun jaarverslagen en jaarrekeningen en hun jaarplannen. Dat doe ik zelf ook nu. Ik werk de administratie van 2012 bij, vul de belastingaangifte in en berg de jaarmap op.

En inderdaad, lieve fbvriendin, ik ruim mijn huis op. Ik zoek de kelder uit, de zolder, de keukenspullen, de klerenkast en de boekenkast: al die diepe krochten van mijn huis waar eens dierbare spullen stof vergaren. Het voorjaar is de beste periode om schoon schip te maken.

Straks met Pasen is alles klaar.

Hiernaast in de Box een pdf met een hoofdstuk over sprokkelen in het voorjaar. Uiteindelijk moeten al deze aparte hoofdstukken een boekje opleveren.

8 gedachten over “Voorjaar: tijd om op te ruimen en nieuwe plannen te maken

  1. Bij mij begint de schoonmaak pas als het minder koud is, maar dan ga ik ook helemaal los en geniet dan echt van het schoonmaken. Het zijn absolute ‘voorjaarskriebels”, heerlijk om de winter weg te poetsen.
    Helaas is het nu nog veel te koud, oh wat heb ik daar een hekel aan.
    Ik geniet wel van het feit dat de dagen langer worden, nog even en ik fiets weer met daglicht naar mijn werk.

    Like

    1. herkenbaar, voorjaarskriebels!

      Het huis zelf doe ik graag voordat het lekker weer wordt, maar de kelder en schuur doe ik ook pas als ik tussendoor kan uitrusten op de bank in het zonnetje zonder bevroren vingers.

      Daar kijk ik echt naar uit: koffie drinken in het zonnetje!

      Like

  2. Fietsen doe ik al de hele winter 😛 (boodschappen, overal naartoe, etc) want meestal heb ik geen auto tot mijn beschikking (aangezien ik die moet lenen). En de supermarkt en markt zijn toch maar een half uur fietsen weg (en bij de markt parkeren is belachelijk duur).
    Van de zon word ik wel blij, dan is het makkelijker om vroeger op te staan 😀

    Like

    1. Ja ik fiets ook de hele winter, behalve als het glad is. De supermarkt en markt is voor mij respt 200 en 100 meter lopen…
      Inderdaad, dat is het: ik kan weer vroeg opstaan want het is licht en ik hoor vogeltjes die me vrolijk maken!

      Like

      1. Lekker dichtbij 🙂 Ik heb wel een supermarkt aan de overkant, maar dat is een “Spar to go”, dus veeeeeel te duur en ze hebben echt heel weinig normale dingen. Ga ik dus ook niet heen 😛

        Like

      2. zou je het niet jammer vinden als die Spar weggaat vanwege te weinig klanten?

        Ik heb wel makkelijk praten uiteraard met een prachtige Hoogvliet dichtbij. Goede winkel en heel veel bio.

        Like

      3. Het is de enige supermarkt in deze wijk en ze hebben volgens mij wel genoeg klanten 🙂 Het is eigenlijk altijd wel redelijk druk daar, want er zijn zat mensen die WEL naar de Spar gaan.
        Persoonlijk zou het mij niet uitmaken, maar ik verwacht niet dat die Spar snel weggaat. De buurtcommissie is eerder aan het proberen om hier een extra supermarkt ofzo heen te krijgen (maar dat zie ik dan weer niet gebeuren).
        Hoogvliet ben ik eigenlijk nog nooit geweest (zit ook niet binnen een straal van een half uur fietsen). Ik ga naar de Jumbo, Albert Heijn, PLUS, en een biologische supermarkt (voor verschillende boodschappen).

        Like

      4. Jammer dat ik op deze werkcomputer geen mogelijkheid heb om smileys neer te zetten, leuk is dat.
        Ik zie het als een voorrecht dat ik een fijne supermarkt heb zo dicht bij huis, goedkoop en prettige sfeer, veel bio. bovendien veel kleine winkels en de markt. Dat is dan weer een voordeel van het wonen in een centrum

        Like

reageer

