leef groen en goedkoop

Wat te doen met kinderspullen?


Zoons zijn groot. De tijd van Lego, Knex, Znap is voorbij. Op zolder staan 3 dozen met Lego-bionicles. Meters kinderboeken, prachtige boeken waaruit ik heb voorgelezen: de hele Narnia serie, de Kleine Huis boeken, prentenboeken, kinderencyclopedieen. Ik mijmer weg terwijl ik ze in mijn hand neem. Ik kijk weemoedig in dozen met knutselspullen, en droom weg over de vele leuke middagen vroeger: samen schilderen, knippen en plakken, matjes vlechten, borduren op gaas. Planken vol met spelletjes: Mens erger je niet, Halma, Zeus en Hera, Memory.

Die tijd komt niet meer terug. Wie weet krijgen zoons zelf kinderen en komen die bij oma logeren, maar wie weet ook niet. Waarom bewaar ik dit allemaal?

Het was een heerlijke tijd met drie opgroeiende zoons die altijd bezig waren. Heb ik al deze spullen nodig om herinneringen op te halen? Krijg ik van het gemijmer over vroeger positieve energie of weerhoudt het me om verder te gaan?

Wat is het moment om alles op te ruimen? Hoe zien jullie dat?

8 gedachten over “Wat te doen met kinderspullen?

  1. Inderdaad, je moe het zo lang bewaren tot de kinderen groot genoeg zijn om er zelf over te beslissen. Overigens is dat niet helemaal opjectief. Als een kind vindt dat het zelf kan beslissen wil niet zeggen dat je dat ook als ouder vindt – bijvoobeeld bij het oversteken van een straatweg. Formeel is een kind op 18-jarige leeftijd aanspreekbaar, maar ik denk dat het per kind verschillend ligt, en dat voor dit soort beslissingen je voldoende door de adolecsencie heen meot zijn gegroeid. Dat is voor de een sommigen 20 jaar omdat ze zelf al aan een gezin denken/beginnen, en voor anderen 27 omdat die dan pas is afgestudeerd en een beetje gaat rondkijken. Ouders zijn natuurlijk ook verschillend hierin – ik ben iemand die vind dat het heel lang duurt voor zo’n kond hierover kan beslissen.

    Like

    1. Als ik het nu mijn zoons vraag, zullen ze vrijwel alles weg willen doen. Ik mijmer bij al die spullen, wegdromend over de tijd dat ze kind waren. Zij doen dat helemaal niet, zij willen gewoon verder in het leven. Zo was ik ook op die leeftijd. Als mijn moeder dan weer met iets aan kwam zetten met de vraag of het weg kon, dan irriteerde me dat mateloos. Dus ik ben het met je eens dat het nog jaren zal duren voor mijn kinderen hier goed over kunnen beslissen.

      Like

  2. Wij kregen ook het een en ander van mijn schoonmoeder toen ze ging verhuizen van mijn man. Het is leuk om nog een paar boeken te hebben, ook voor onze kindjes straks. Emiel van de Hazelhoeve enzo. De Lego die we ook kregen, ging naar kinderen van een collega. Zijn kinderen zijn er nu weer uitgegroeid en pasgeleden kregen we het terug, voor over een paar jaar. Vind het wel leuk dat het in elk geval in de tussentijd met plezier gebruikt is ipv dat het in de kast stond te staan 🙂

    Like

  3. Eerlijk gezegd zie ik het speelgoed als iets dat ik aan mijn kinderen heb gegeven en dus niet mijn bezit is.
    Ik heb hen dus betrokken bij het uitzoeken en eventueel wegdoen hiervan.
    Mijn zoon heeft zijn, door hemzelf uitgezochte, speelgoed in zijn eigen berging staan en mijn dochter heeft ook haar speelgoed uitgezocht en zelf beslist wat zij wilde houden.

    Like

      1. Ja, als de spullen niet in de weg staan zou ik, als ik jou was nog even wachten.
        Ik heb trouwens nog wel wat speelgoed (wat van hen samen was) in een doos gedaan voor als er kinderen op bezoek komen. Ik raad je wel aan om alles in overleg te doen, dat voorkomt eventuele conflicten in de toekomst.
        De Kleine Huis boeken zou ik zeker niet wegdoen, die zijn tijdloos. Ik heb ze als kind (ben nu 60) gelezen, ik moest ze lenen in de bib. omdat er geen geld was om ze te kopen. Mijn dochter (22) vond ze ook geweldig. Scheelt weer sprokkelen.

        Like

reageer

