Opruimen 5: Waarom ik mijn boeken verkoop


Ik heb een paar jaar geleden besloten mijn boeken te verkopen. En wel omdat ik ze meer een ballast vind dan een verrijking. Dat geldt natuurlijk niet voor alle boeken. Sinds ik begon heb ik via bol.com bijna 150 boeken verkocht. Het is niet moeilijk en weinig werk.
Nieuwe boeken verkopen het best. Als je nu 50 tinten grijs op de site zou zetten, zou je het binnen enkele dagen verkopen, schat ik. Op die manier kun je boeken blijven kopen en ze dan snel weer verkopen.
Oude boeken verkopen slecht en boeken zonder ISBN kan je niet op de site van bol.com zetten. Die boeken kun je verkopen via marktplaats of rechtstreeks aan een tweedehands boekwinkel. Maar dat levert veel minder op naar verhouding voor wat je er zelf destijds aan hebt uitgegeven. Mooie oude gebonden uitgaven van goede boeken bewaar ik, die vinden mijn zoons cool.
Nu het dilemma: het best verkopen die boeken die ik zelf ook het best vind. Vandaag heb ik Congo van Van Reybrouck verkocht. Een geweldig boek, indrukwekkend. Ik stond destijds in dubio of ik het op de lijst zou zetten. En ja hoor, van de stapel die ik vorige week op de site van bol.com heb gezet, is dit het eerste wat verkocht wordt.
Zo wordt mijn overgebleven verzameling steeds armzaliger.
Waarom doe ik dit boek dan toch weg? Omdat ik nu al weet dat ik het nooit een tweede keer zal lezen. Omdat ik nu al weet dat als ik het over 5 jaar weer eens ter hand neem, ik me dan herinner wat ik toch genoten had van dit boek, niet euforisch maar weemoedig. Omdat als ik het weer wil lezen, ik het altijd kan lenen uit de bibliotheek.
Tussen de overkoopbare boeken (waar ik vroeger zeker van genoten heb, zoals het onverkoopbare Womens Room) vult mijn boekenkast zich steeds meer met boeken waar ik blij van word. Boeken waar ik inspiratie uit haal bij een dipje als ik nergens zin aan heb behalve aan een kop thee + plaid + boek + bank.
Boeken die ik om me heen wil hebben terwijl ik lees, werk en leef. Boeken over leefstijl, huishouden, consuminderen, koken, inrichting, boeken over wiskunde, Afrika, politiek, maatschappij, boeken over filosofie, techniek, muziek: ik haal uit zoveel boeken inspiratie.
Welke boeken wil je absoluut om je heen hebben?

4 gedachten over “Opruimen 5: Waarom ik mijn boeken verkoop

  1. Ik breng eigenlijk de boeken die ik niet meer wil naar de Slegte en anders naar de weggeefwinkel. Ik zet er ook wel eens wat op marktplaats, maar dat schiet ook niet heel erg op. Een bol.com account heb ik niet en eigenlijk ben ik aan het opruimen dus als ik besluit dat ik een boek niet meer wil houden (na hem nog een keer gelezen te hebben), wil ik ‘m ook mijn deur uit hebben 😛
    De boeken die ik wel wil houden, zijn boeken die ik zeker nog een paar keer wil gaan lezen, en hele mooie boeken waar ik nog wel eens inkijk.

    Like

  2. Er gaat niets boven een mooi boek, ik haal heel veel uit de bieb. In mijn( veel te grote) boekenkast staat een grote verscheidenheid aan boeken. Soms breng ik een paar dozen weg. De boeken over handwerken, tuinieren, historie, wetenschap, natuur en nog veel meer, wil ik niet missen.

    Like

reageer

