denk mee

Zondag supermarkt open of niet?


Zondags zijn de rijen voor de kassas in de supermarkt het langst, soms tot het eind van de gangen. Blijkbaar is er behoefte aan een supermarkt op zondag, en dat kan ik me goed voorstellen.

Tegenstanders van open-supermarkten-op-zondag vragen zich af waar dat voor nodig is. Waarom je perse op zondag moet winkelen, het kan toch ook op die andere zes dagen. Dat is waar. Maar maandag tot en met vrijdag is druk druk druk, zaterdag is sport- en schoonmaakdag, en op zondag haal je dan dus blijkbaar massaal de weekboodschappen. Ik kan me goed voorstellen dat dit de stress uit een huishouden haalt. Voor mij maakt het niet uit, ik doe net zo lief boodschappen op een andere dag. Maar ik vind het niet juist alleen eens te zijn met dingen waar ik zelf voordeel van heb.

Wat is er op tegen? We willen fietsen op die dag en dan onderweg ergens koffie drinken, we willen dat het ziekenhuis open is, de bus rijdt en de trein ook uiteraard. Het zou leuk zijn als een dierentuin, museum of bioscoop open is, het is ook fijn dat er wel actueel journaal is op TV en radio op zondag. Het is ook fijn dat politie en brandweer op zondag werkt. Maar boodschappen doen op die dag, dat hoort niet.

De middelbare scholieren in de supermarkt krijgen op zondag dubbel betaald. Alleen wie geen bezwaar heeft tegen werken op zondag dan, want wie uit principe tegen werken op zondag is, werkt dan dus niet en krijgt dus niets. Wat hypocriet eigenlijk. En wie om godsdienstige redenen niet op vrijdag of op zaterdag wil werken, kan niet eisen dat daar rekening mee wordt gehouden door de supermarkt.

Vaak wordt aangevoerd dat kleine winkels het niet trekken als supermarkten op zondag open mogen. Maar dat argument houdt op als personeel niet meer dubbel betaald hoeft te worden op zondag. Kleine winkels kunnen ook weekend houden op maandag. Je gooit je winkel toch juist open als er veel belangstelling voor is!

Kortom: ik ben het ermee eens dat het verbod op zondagopenstelling landelijk wordt afgeschaft en dat het voortaan aan de gemeente zelf is. Wel vind ik dat de dubbele betaling van personeel op zondag dan ook moet worden afgeschaft.

Wat vinden jullie?

4 gedachten over “Zondag supermarkt open of niet?

  1. Ik zit je blog door te lezen, en kom dit verhaal tegen. Wat er tegen die zondag is? Nou, ik werk in een bouwmarkt, we zijn ma t/m vr open van 9 tot 9 en zaterdag van 9 tot 6. Elke week andere dagen en tijden werken. Dus die zondag is de enige dag waarvan je weet dat je niet hoeft te werken (tenzij er weer eens koopzondag is). De enige dag die je kunt delen met je partner/kinderen/gezin. Want op de andere 6 dagen moet je regelmatig werken van 13 tot 21 uur en mis je dus het gezamenlijk eten, bijpraten over de werk-schooldag van de gezinsleden enz. Mogen we dan, als we dan ook nog eens op zondag moeten werken, daarvoor 200% betaald krijgen? Ik ben bijna 50 en verdien 8 euro netto per uur (ja, nog geen tientje bruto in het uur) dus als die ene dag in de week ons ook nog wordt afgenomen en we daar ook nog eens niets extra’s op mogen verdienen, dan vind ik dat echt niet rechtvaardig.
    Je schrijft dat de rest van de winkels wel dicht mag blijven op zondag (wij als bouwmarkt dus ook , dank je wel!) maar wat ik hiervoor beschreef geldt toch ook voor het personeel dat in een supermarkt werkt?! De supermarkten hebben op de andere 6 dagen al zulke royale openingstijden dat ik echt niet de noodzaak zie van die zondag open zijn. Van ’s morgens 8 tot ’s avonds 10 uur kun je bij ze terecht, dat lijkt mij voor iedereen ruim voldoende te moeten zijn.
    Ans

    Like

    1. hoi Ans, elke keer weer verrassend dat wildvreemde mensen de moeite nemen om mijn stukjes te lezen. Hartelijk dank voor je eerlijke antwoord.
      Ik weet heel goed dat vele werknemers van de supermarkt juist wel op zondag willen werken omdat ze dan dubbel betaald krijgen. Toch zit daar iets vreemds in. Het is destijds ingesteld toen heel Nederland de zondag nog als rustdag zag, en niet wilde werken op die dag. Degenen die dat dan toch deden, kregen extra betaald.
      Maar nu is dat anders. Degenen die de zondag als rustdag eren, hoeven niet op zondag te werken want er zijn belangstellenden genoeg. Degenen die de zondag als een dag zien als alle andere, werken juist op die dag in de supermarkt en krijgen dubbel betaald. Dat is vreemd.
      Juist kleinere winkels hebben geen geld om hun personeel op zondag dubbel te betalen, en die blijven dus dicht op zondag. Als die dubbele betaling zou worden afgeschaft, kunnen kleine winkels net zoals grote winkels besluiten op welke dagen ze open/dicht willen.

      Ik ben het met je eens dat het belangrijk is dat er genoeg momenten zijn waarop gezinsleden elkaar zien, en blijkbaar is dat bij jullie de zondag. Dat lijkt me een kostbaar goed, waar mijn gezin nooit echt aan toe is gekomen.

      Maar er zijn heel veel mensen die werken op zondag: politie en brandweer, zorg en ziekenhuizen, musici, trein- en buspersoneel, horeca, zwembaden: het werkt allemaal door.

      Like

  2. Als ik op maandag(ochtend) boodschappen ga doen merk ik wel vaak dat veel dingen gewoon op zijn. Of dat nou komt omdat het allemaal op zondag is verkocht (ben een keer op zondag naar de supermarkt gegaan en toen was ook al heel veel op), of dat de voorraad gewoon maar eigenlijk t/m zaterdag gaat en nog niet was bijgevuld, geen idee.
    Zondag geen supermarkten open vind ik onzin: waarom dan ook niet op zaterdag en vrijdag? Was er niet zoiets als scheiding van kerk en staat (godsdienst en supermarkten :P) ? Ik denk dat het beter zou zijn als mensen die op zondag werken evenveel betaald krijgen als mensen die op zaterdag werken. En mensen die op zondag geen boodschappen willen doen, komen toch niet.
    De gemeenten kunnen het zelf het beste bepalen denk ik, er zijn waarschijnlijk te grote verschillen om zoiets landelijk te bepalen.
    Rest van de winkels mogen van mij wel dicht blijven op zondag, maar supermarkt = eten en dat is toch wel een 1e levensbehoefte.

    Like

reageer

