Eetbare kamerplanten: vijf tips


Ik weet niet of groene vingers bestaan, maar ik heb ze niet. Eigenlijk houd ik niet echt van kamerplanten. Zo vroeg mogelijk in het voorjaar nadat het gevaar van nachtvorst geweken is zet ik al mijn kamerplanten buiten. In de herfst zet ik ze weer binnen, vaak met slak en al, maar dat merk ik pas als er slakkensporen op mijn bank zitten. In de herfst krijgen alle planten een nieuwe pot en nieuwe grond. De hele winter door geef ik ze trouw water en zo nu en dan wat plantenvoeding. Zo nu en dan kijk ik er wat beter naar en haal ik verdorde blaadjes weg. Maar echt floreren doen ze niet.

Sommigen van mijn vrienden hebben hele oerwouden in hun kamer, ik heb wat scharminkels. Die oerwouden vind ik wel wat hebben, maar mij lukt het niet: waarschijnlijk of wel zeker omdat perioden van voldoende verzorging bij mij worden afgewisseld met verwaarlozing. Mijn aspergeplant krijgt trouw elk jaar een nieuw groot ‘blad’. Eentje per jaar.

Het liefst zou ik eetbare kamerplanten hebben.  Ja die bestaan, hier een paar tips:

1 Gember

Plant een mooie biologische gemberwortel waar enkele goede ogen aan zitten. Gebruik hiervoor een wijde pot zodat de wortel de ruimte heeft om te groeien in de breedte. Gember houdt van zon, water en lichte grond. In de herfst sterft de plant af. Dan graaf je de wortel op, herplant je een deel en de rest eet je op.

2 Citroengras

Begin met een stuk citroengras uit de toko. Let op dat er aan de onderkant goede ogen zitten waar wortels aan kunnen komen. Citroengras houdt van zon, water en lichte zanderige grond.

3 Keukenkruiden

Basilicum, munt, koriander, peterselie: koop bij de suup potjes met keukenkruiden en zet ze in de vensterbank. Basilicum kwijnt snel weg; wil je er langer van genieten, zet de pot dan in een ondiep bakje en giet water in dat bakje. Dus niet boven op de grond.

4 Tomaten

Tomaten doen het prima voor een zonnig hoog raam. het zijn echte klimmers, dus je moet wel een systeem verzinnen met touwen die je bovenaan het raam vastmaakt. Ook zijn het veelvraten: gebruik dus grote potten, en geef veel water en wekelijks plantenvoeding.

5 Pepers

Ook rode pepers doen het prima op de vensterbank voor een zonnig raam. Gebruik zaad uit het tuincentrum of zaai het zaad uit pepertjes van de toko. Dat ontkiemt overigens lang niet altijd, bovendien is het absoluut niet zo dat de pepers die je kweekt dan hetzelfde zijn als je eerste gekochte pepertje. Maar daarom extra leuk!

 

2 gedachten over “Eetbare kamerplanten: vijf tips

reageer

