Opruimen 3: De voorraad in mijn keukenkast te lijf


Als ik uitga van ongeveer 100 gram basisvoedsel (rijst, pasta, bonen, aardappel, granen) per persoon per warme maaltijd en als ik met dat in gedachten rondkijk in mij kelder en keukenkastjes, kom ik tot de conclusie dat ik wel voor een maand genoeg voorraad heb. Bovendien staan er heel wat flesjes met ketjap, worcestiresaus, maggi, zoetzure chilisaus en andere smaakmakers.

In een la liggen allerlei zakjes met kruidenmixen, groentemixen en ander onduidelijk gemakvoedsel. Het meeste gemaksvoedsel gebruik ik nooit. Sommige zakjes heb ik gekregen op bonnetjes, sommige smaakmakers horen bij een bepaald recept. Soms koop ik toch een pakje gemak om snel iets lekkers te maken. Maar vaak blijft dat dan toch liggen.

In een andere la staan bussen met verschillende soorten gedroogde bonen, spelt- en tarwevlokken. Overblijfselen van een dagje goede voornemens om nog alternatiever te koken.

Laat ik dit alles nou eens gebruiken en opmaken. Het meeste ligt er maar en staat er maar. Ik kan het nu gebruiken of over een jaar weggooien.

Ik pak een onduidelijk wit zakje zonder opschrift en knip het open: aardappelpuree. En ik pak 3 blikjes tonijn op water. Dat moet de basis worden van de maaltijd.  Op internet kan je recepten vinden met de raarste combinaties. Dus ik typ tonijn en aardappelpuree in, en ja hoor: een heerlijke ovenschotel met verse boontjes en paprika. We hebben gesmuld!

En nu nooit meer kopen!

reageer

