denk mee

Hoe sommige jongeren een heel foute keuze maken


Deze week het bericht dat Siert Bruins toch wordt berecht. En terecht, want sommige misdaden verjaren niet. Siert stond bekend als het Beest van Appingedam; hij heeft in de WO-II in de omgeving van Delfzijl ware terreur uitgeoefend en meerdere mensen gedood. Hij is geboren in 1921 dus toen hij die moorden pleegde was hij ongeveer 22 jaar, net zo oud als mijn Zoon1 nu.

Ook het bericht dat Julio Poch wordt berecht: Poch is de Argentijnse piloot (met Nederlandse nationaliteit) die wordt verdacht dat hij tijdens de dictatuur van Videla in Argentinia vluchten uitvoerde waarbij politieke tegenstanders van grote hoogte levend in zee werden gegooid. In het jaar van die vluchten was hij ongeveer 25 jaar.

Eerder deze week in de NRC-next een lang artikel over vrouwelijke terroristen. Ik kan me Ulrike Meinhof nog goed herinneren, samen met Baader een van de leiders van de RAF. Een linkse studente, later journaliste die steeds verder radicaliseerde en uiteindelijk aan het moorden ging.

Vorige week luisterde ik naar het -spaanse- interview met Tanja Nijmeijer, 40 minuten lang. Zij ging bij de FARC toen ze 22 was.

Veel mensen keken gefascineerd naar het interview van Holleeder door Twan Huys. Ik niet: ik vond het slecht, saai en absolute onzin. Die verering is me vreemd.

Het nieuws over Siert Bruins, Julio Poch, Tanja Nijmeijer grijpt me wel aan. Als moeder. Ik heb namelijk zelf drie jong-volwassen zoons. Want wat is de scheidslijn tussen een hele goede en een hele foute keuze toch scherp. En wat hoop ik dat mijn zoons dit soort hele foute keuzes nooit zullen maken.

6 gedachten over “Hoe sommige jongeren een heel foute keuze maken

  1. Allereerst dank voor je reactie, Mathilde.
    Maar eh… zo’n misverstand had je toch kunnen voorkomen door veel duidelijker te zijn?
    Jij bent het toch die schrijft: “Poch is de Argentijnse piloot (met Nederlandse nationaliteit) die tijdens de dictatuur van Videla in Argentinia vluchten uitvoerde waarbij politieke tegenstanders van grote hoogte levend in zee werden gegooid.” Als je in plaats daarvan had geschreven: “Poch is (….) die ervan verdacht wordt tijdens de dictatuur (…)” of: “Poch is (….) die tijdens de dictatuur (…) vluchten zou hebben uitgevoerd (…) “had je met recht kunnen zeggen dat je je informatie uit de krant had gehaald. Je hebt het zelfs gepresteerd te schrijven: “Toen hij dat deed was hij ongeveer 25 jaar.” Daarmee heb je de man toch al in de hoek gezet? Ik lees jouw stukje dus niet fout, jij stelde het een en ander fout.

    En tja, jij bent het toch helemaal zelf die een eind aan je stukje breit met de zinnen: “Want wat is de scheidslijn tussen een hele goede en een hele foute keuze toch scherp. En wat hoop ik dat mijn zoons dit soort hele foute keuzes nooit zullen maken.” Over toevalligheden rep je met geen woord.
    Als het werkelijk je intentie was om duidelijk te maken dat de keuze voor de ene of de andere kant van veel toevalligheden afhangt, had je het dáárover moeten hebben.

    Er is inderdaad een Nederlandse ondersteuningsgroep: de Foundation Justice for Julio Poch. Er is loopt ook een petitie tegen de schending van de mensenrechten van Poch. Afijn, met een beetje googelen vind je het allemaal.

    Het betrekkelijke van goede en verkeerde keuzes wordt overigens schitterend belicht in de roman ‘De Tweeling’ (auteur Tessa de Loo).

    Wat betreft het gebruik van heel/hele verwijs ik je graag naar:
    http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/366/

    Like

    1. Hoi Lenneke,

      Jij ook bedankt.

      Als een lezer het stukje anders opvat dan de schrijver bedoeld heeft, heeft de schrijver zich dus niet duidelijk uitgedrukt. Dus het is mijn fout. Maar ik meende dat door duidelijk te stellen dat ik hoop dat mijn zoons nooit zo’n foute keuze zullen maken, het duidelijk zou zijn dat iedereen een foute keuze kan maken. Dat je dan niet intrinsiek slecht bent. En dan kan inderdaad die scheidslijn vlijmscherp zijn, de veroordeling door de samenleving compleet (zoals bij de keuze van Siert Bruins voor de SS) terwijl het voor hemzelf misschien een toevallige keuze was voor de ene of andere groep. Het gedicht dat Auke Siebe Dirk niet mocht voorlezen op4 mei gaat daar ook over.

      Ik zal bij de zinnen over Poch doen wat je suggereert: de stelligheid eruit halen en vervangen door ‘wordt verdacht van’. De organisatie had ik al gegoogeld. Overigens is Poch sowieso niet zo’ n goed voorbeeld in mijn stukje, want het moment van keuze was bij hem waarschijnlijk de keuze om militair te worden, als hij tenminste niet dienstplichtig was. Maar ik was getroffen door alweer die jonge leeftijd, en het artikeltje in de krant over hem was de aanleiding voor mijn stukje.

      Heel of hele: ik heb het ook nagekeken, op de site van onze taal. Zij vinden het flauw dat mensen anderen erop wijzen dat een hele goede vakantie dus niet een halve goede vakantie is. Ik gebruik heel en hele beide als adverbium, en dat doen veel mensen. Maar wel met een strikt gebruik namelijk een adverbium voor een adjectief. Je kan niet ‘hele hard werken’ maar wel ‘een hele goede vakantie’ wensen of ‘hele mooie ogen’ hebben. Het was mij nooit eerder opgevallen dat dit niet door iedereen juist wordt gevonden, dat formeel hele alleen adjectief is. Onze taal noemt het informeel gebruik, maar niet fout.

      Nou ja, in elk geval bedankt voor je commentaar, en wat heel/hele betreft:weer wat geleerd!

      Met vriendelijke groeten,

      Mathilde Maijer

      Like

  2. Jij maakt wel een heel foute keuze, Mathilde, door hier keihard te beweren dat Poch de Argentijnse piloot (met Nederlandse nationaliteit) is die tijdens de dictatuur van Videla in Argentinia vluchten uitvoerde waarbij politieke tegenstanders van grote hoogte levend in zee werden gegooid. Het proces loopt nog, de man zelf beweert dat hij onschuldig is en als je kennis hebt van de dossiers zijn er veel argumenten aan te voeren die de man vrijpleiten.

    En als je jouw reactie op de inbreng van Dreamingalynia werkelijk meent, dan had je zeker niet zo’n scherpe lijn getrokken over heel goed en heel fout.
    Ik zeg maar zo: oordeel niet zolang je niet in iemands schoenen hebt gestaan.
    En; mijn hart is niet beter en mijn hart is niet slechter dan de wereld.

    Een lesje Nederlands tot besluit over het gebruik van heel en hele.
    Een heel lieve hond -> heel slaat op lieve: de hond is heel lief.
    Een hele lieve hond -> hele slaat (net zoals lieve) op de hond. Je zegt dan dat het dus geen halve hond is maar een hele.

    Like

    1. Ik denk dat ik je niet duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel. Ik bedoel dat de keuze voor de ene of voor de andere kant van veel toevalligheden afhangt, dat als Siert Bruins andere vrienden had gehad hij misschien wel voor het verzet had gekozen. Dat weet ik niet, maar zou hij op zijn 17de al overtuigd SSer geweest zijn of trok het uniform en de macht hem aan?
      Over Poch weet ik niet genoeg. Je bent niet de enige die hierover valt. Is er een Nederlandse ondersteuningsgroep of zo? Ik haal mijn informatie uit de krant en dat heb ik nagekeken op Wikipedia. Ik hoop dat hij een eerlijk proces krijgt. In het artikel wat ik las werd ik ook bij hem getroffen door zijn jonge leeftijd ten tijde van het gebeurde. Je leest mijn stukje fout als je denkt dat ik hem al veroordeel voordat het proces begonnen is. Daar gaat het stukje helemaal niet over. Het gaat erover dat sommige jonge mensen onbezonnen keuzes maken, niet beseffend dat ze daarmee de loop van hun leven onherstelbaar veranderen. Als moeder van drie jong-volwassen zoons vind ik dat beangstigend.

      Wat betreft het gebruik van ‘hele’ als bijwoord: volgens de ANS kan dat wel, zie de website van Onze Taal. Daar wordt als voorbeeld gebruikt dat Carice van Houten hele mooie ogen heeft, wat dan nog mooiere ogen zijn dan ‘heel mooie ogen’.

      Like

  3. Ik vind het ook iets engs. Ik merk aan de ene kant dat ik die dingen gruwelijk vind, maar aan de andere kant… wat maakt dat ik als jong volwassene niet die keuze maak? Wat als ik door een combinatie van studie/werk, vrienden, omstandigheden ook zo was geradicaliseerd? Wat dat betreft besef ik echt wel dat ik misschien helemaal niet beter ben, maar gewoon de (in mijn ogen) juiste omstandigheden heb gehad om de keuze te maken niet te moorden.

    Like

reageer

