Hoe ik mijn geld zo gunstig mogelijk uitgeef


Op een blog las ik de tip: ga niet alleen met een boodschappenlijstje de supermarkt in maar ook met een vast bedrag in het hoofd. En doe dan inkopen volgens het principe: “hoe kan ik dit geld het meest gunstig besteden?” “Ik heb een tientje, dus ik kan deze koffie kopen en die groente en die vis, en dan heb ik nog wat over en daar koop ik eieren voor.” Ik ben dit aan het toepassen, en ik heb nog nooit zo bevredigend boodschappen gedaan. Goede tip!

Datzelfde principe pas ik nu ook toe voor andere inkopen. Ik heb 20 euro en daarvoor mag ik van mezelf genotmiddelen kopen, daaronder versta ik overigens geen sigaretten maar boeken en CDs. Hoe kan ik die 20 euro zo optimaal mogelijk besteden? Het nieuwe boek van Danielle Houbrechts, of die twee Ramsj-aanbiedingen, of de nieuwe CD van Wispelweij met de solosonates van Bach?

Met kleren kan het ook: ik heb 150 euro en daarvoor ga ik een nieuwe wintergarderobe kopen. Laarsjes, een jas, een trui – nee, dan koop ik wel wol en brei die trui zelf, net zoals een muts en wanten -, maar dan wel dit jasje – ach nee dat is zo simpel dat maak ik van een lapje van een tientje van de markt zelf wel, en dan een broek.

Ik kan het iedereen aanraden. Shoppen en inkopen doen is nog nooit zo bevredigend geweest!

Hier het vorige blogje over geldzaken in het huishouden.

2 gedachten over “Hoe ik mijn geld zo gunstig mogelijk uitgeef

  1. Wat een goed idee om een vast bedrag in je hoofd te houden! Ik deed al zoiets met mijn boodschappen, maar dit is toch weer een andere invalshoek! Zo haal je echt het maximale uit je geld. Ook leuk om dit toe te passen op je kleding aankopen, een lapje stof is inderdaad vaker goedkoper. Insprirerend!

    Like

reageer

