Sokken breien op een rondbreinaald


sokken van bamboe met soja

Ik heb alle berichten over sokken breien op een ander blog gezet. Ik zie je graag op www.sokkenbreien.blogspot.nl

49 gedachten over “Sokken breien op een rondbreinaald

  1. Hoi Mathilde, ik wil graag je boek sokken breien (9781326111656) kopen. Volgens mij kan ik het boek alleen vanuit het buitenland bestellen en dan zijn de verzendkosten wel heel erg hoog. Het boek: twee sokken tegelijk, kan ik ook niet meer bestellen. Ik hoop dat jij mij verder kan helpen? Vriendelijke groet, Wilma

    Like

    1. hoi Wilma, wat leuk dat je mijn boek wilt kopen!!!!!

      Het andere boek ‘ Twee sokken tegelijk’ is inderdaad niet meer te bestellen, maar het mijne wel.

      Ik zie dat lulu 6 dollar rekent voor de verzendkosten, dat is de prijs voor een brief vanuit Frankrijk, want daar wordt het gedrukt. Ik denk dat het tijd wordt dat ik een andere drukkerij zoek, eentje in Nederland.
      Ik zal zien of ik een grotere order zelf kan plaatsen en die dan doorverkopen, wellicht dat dit goedkoper is. Ik kom bij je terug!

      Like

  2. Hoi mathilde zou je mij ook het patroon willen sturen van de sokken om van teen naar boven te breien ben voor het eerst begonnen maar vanaf de teen lijkt me makkelijker ik worstel er nog mee mischien gaat het dan beter b.v.d groetjes lionne jans

    Like

      1. mocht je op een probleem stuiten, mail me dan. Dan probeer ik je verder te helpen, dat soort opmerkingen verwerk ik in een volgende versie en zo wordt het boekje steeds beter.

        Like

  3. graag wil ik je patroon bestellen van het breien van 2 tegelijk (vanaf de teen) op een rondbreinaald.
    helaas krijg ik bij etsy te zien dat dit artikel niet meer leverbaar is.

    Like

  4. Hallo Mathilde, ik ben sokken aan het breien op de traditionele manier en zou heel graag willen weten hoe je twee sokken tegelijk kan breien op een rondbreinaald. Zou je me de pdf toe willen sturen? Hartelijke groet, sokkenbreister Annet

    Like

    1. hoi Annette. Wat leuk dat je ook sokken breit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat alleen in de herfst en winter doe; de paar die ik verleden jaar laat in de winter begonnen ben ligt er nog net zo – veel te veel ander leuks in de zomer!

      Ik heb een Etsy winkel en daar kun je tegen betaling van 3 euro de pdf downloaden. Je krijgt dan de basisprincipes van het breien van iets kleins op een rondbreinaald, het breien van twee dingen tegelijk op een rondbreinaald en basispatronen voor sokken en wanten. Daarbij begin ik aan de dichte kant – de teen dus, want dan is de hiel veel simpeler: in plaats van steken opnemen, moet je dan steken samenbreien.

      Deze herfst wil ik de basispatronen maken voor als je aan de open kant begint, wat – denk ik – makkelijker is bij handschoenen en teensokken waar je tien kleine deeltjes breit. Of opzetten na de teen, dan eerst de sok breien, en tenslotte de teentjes.

      De link naar mijn Etsy winkel is: http://www.etsy.com/shop/sprokkelen

      Like

      1. zodra ik de nieuwe patronen klaar heb, stuur ik ze iedereen toe die de pdf via Etsy heeft gedownload. En als je er niet uitkomt, mail me en ik zal proberen je verder te helpen.

        Like

      2. Wat een service, alvast bedankt Mathilde! Ik heb de link waar je de patronen kunt bestellen net op facebook gezet. Toen ik zelf via die link naar die pagina ging nadat ik het patroon besteld had stond het item er trouwens niet meer bij. Misschien komt dat omdat ik hem al besteld had? ’t Zal wel werken en zo niet dan hoor ik het wel via fb.

        Like

  5. hallo, ik vond je sokken breien op rondbreinaalden via google, zou ik dit patroin ook van je kunnen ontvangen? Ik probeer het al tijden maar het lukt me maar niet via andere patronen . Alvast reuze bedankt!
    Luzeth

    Like

      1. Nog beterschap!
        Geeft niet maar was benieuwd of het klopte.
        Denk dat je nu alleen het PDF je vergeten bent (lol).
        Die heeft ie niet meegestuurd;).
        Alvast bedankt.
        Gr.

        Like

      1. Hallo,
        Ik zou heel graag het patroon voor de sokken willen hebben, maar kan het niet downloaden. Ik heb al wat geprobeerd op een rondbreinaald maar kom er niet goed uit.
        Groetjes,
        Frances

        Like

    1. Blijkbaar werkt de ‘box’ niet op elk systeem, want ik heb hier eerder een vraag over gehad (inmiddels is het al wel bijna 400 keer gedownload, dus bij de meesten werkt het wel). Ik zal je het als pdf rechtstreeks toesturen.

      Like

      1. Ben eerst begonnen een proeflapje continentaal te breien, ik moet even omschakelen maar aangezien ik haken makkelijker vind dan breien gaat het zo gek nog niet, ik hou je op de hoogte!

        Like

      2. ben toch maar weer overgestapt op 5 naalden, ik strand al als ik de 8tjes op de naalden heb, de naalden zitten dan aan elkaar en als ik de steken vd achterste naald eraf haal heb ik nog steeds geen ruimte om in te steken, mijn verleidelijk gekleurde bolletje wol had geen zin om verder te prutsen dus worstel ik nu maar weer op 5 nldn : (

        Like

      3. Als je het echt toch wilt leren zoek dan eens op youtube naar filmpjes over knitting en magic loop, er staan tientallen engelstalige filmpjes op waarin dit wordt uitgelegd.

        Like

  6. Mooie site, leuke patronen…ben daarom voor het eerst aan een sok begonnen (2 tegelijk, daar waag ik me later wel aan). Maar ik heb wel een paar vragen over het sokkenpatroon: Er staat brei door tot 8 cm….is dat vanaf de teen gerekend of vanaf de laatste meerdering???? Ik hoop het laatste, anders moet ik het weer uithalen.
    En wat betekent in hemelsnaam AAS?
    Ik ben nu bij de spie…het vervolg ziet er ingewikkeld uit maar stap voor stap hoop ik er te komen.

    Like

    1. hoi Marian,

      bedankt voor je reactie en wat leuk dat je begonnen bent met een sok.
      Eerst over die 8 cm: ik heb maat 38, en bij mij zit er 8 cm tussen de laatste meerdering van de teen en de eerste meerdering van de spie. Maar de ene sokkenwol rekt meer uit dan de andere: soms worden zelf gebreide sokken toch wel snel te ruim door het dragen. Maar dan hoef je je sokken niet helemaal uit te halen: als je ze af hebt en een paar dagen gedragen, en je het gevoel hebt dat ze wel wat langer of korter hadden gekund, knip je een draad door bij de punt van de teen en haalt ze van daaruit uit. Dan hoef je alleen de teenmindering opnieuw te breien.

      Dan AAS: dat is een type mindering waarbij de minderingsstreep ‘naar links’ gaat. Dus de rechtersteek komt over de linkersteek te liggen. Die mindering doe je dus meestal aan het begin van een pen, en aan het eind van diezelfde pen brei je gewoon 2 steken samen. Dan lopen de minderingslijnen mooi naar elkaar toe. AAS staat voor Afhalen, Afhalen, Samenbreien. Je haalt een steek af, gewoon alsof je recht zou breien, en die zet je dus op je rechternaald. Dat doe je ook met de volgende steek. Dan steek je met je linkernaald van links naar rechts in die beide steken, en je houdt de 2 naalden zo dat je kunt breien. De 2 steken brei je samen. Dit lijkt zo ingewikkeld als je het in woorden uitlegt, maar het is supersimpel en heel logisch als je het probeert.
      Je ziet ook wel eens staan dat je 2 steken verdraaid recht samen moet breien, dan gaat de lijn ook naar links maar dan kruisen de draden; dat is veel minder mooi dan AAS. En je ziet ook wel eens staan dat je een steek afhaalt, een steek breit, en dan de eerste steek over de tweede steek heenhaalt. ik denk dat dit de methode is die ik op de lagere school geleerd heb. Maar ook dat is net iets minder mooi dan AAS. Je ziet ook wel de afkorting AAB: afhalen, afhalen, breien. In engels noemen ze het Slip Slip Knit.

      Like

    1. wat raar. In de rechterbalk staat een grote box, daarin twee mappen: breiboekjes en sprokkelen. In de map breiboekjes zitten drie boekjes: twee met patronen uit De Gracieuse uit 1866 en 1868 en dan het boekje met de basistechnieken plus sokken en wanten op de rondbreinaald. Maar op mijn i-pad verschijnt die box niet, en zie ik alleen een groot leeg blok. Op mijn pc wel.

      Like

  7. Leuk! Ik heb het patroon opgeslagen en ga het ook proberen. Toevallig kocht ik een paar weken geleden een rondbreinaald, in de hoop iets tegen te komen waarmee ik aan de slag kon! Dus bij deze, hartelijk dank!

    Like

reageer

