leef groen en goedkoop

Wat het kost om een tosti te maken en koffie te zetten


Zoon2 en ik willen weten wat onze standaardlunch kost aan stroom: voor elk van ons een tosti en een kop koffie.

Ik stop de stroommeter in het stopcontact en sluit het tostiapparaat aan. En zoek mijn bril en een zaklampje want ik kan het display helemaal niet lezen. Zoon2 ook niet, dat doet me deugd. Daarna zetten we koffie en ook daarbij zetten we de stroommeter tussen het apparaat en het stopcontact.

De resultaten:

  • het tostiapparaat neemt maximaal 680 Watt, staat 12 minuten aan en heeft dan 0,06 kWh verbruikt. Losten: 1,2 cent
  • het koffiezetapparaat neemt max 916 Watt, staat 13 minuten aan en heeft dan 0,07 kWh verbruikt. Kosten stroom: 1,4 cent

Blijkbaar hebben beide apparaten een thermostaat, want het kWh verbruik is veel lager dan het maximale Wattage * de tijd. (dat zou 0,135 kWh geweest zijn).

1,2 cent stroom voor 2 tosti’s en 1,4 cent voor 2 kopjes koffie: daarop besparen loont niet!

Een gedachte over “Wat het kost om een tosti te maken en koffie te zetten

reageer

