Een fietstocht in het donker: een nieuwe dag!


Vanmorgen moest ik er vroeg uit: half zes! Opstaan in het donker vind ik afschuwelijk! Douchen, ontbijten, krantje lezen. Oeps, die krantenjongen moest er dus nog vroeger uit dan ik, petje af.

Om half zeven zit ik op de fiets. De eerste kilometers langs de uiterwaarden is het donker en doodstil. Hier en daar een verlicht raam van andere vroege vogels. De papierfabriek is hel oranje verlicht. De provinciale weg is net zo druk als overdag. Waar gaan al die mensen om 7 uur ’s ochtends heen?

Ik fiets een eind langs de A50 voordat ik er onderdoor kan. Wat een oranje hel, wat een lawaai, wat een drukte. Genieten die mensen wel of jakkeren ze naar weer een dag stress?

Dan ga ik verder, een onverlichte weg  door bossen en langs uiterwaarden. Stil en donker. Ik doe mijn fietsverlichting uit. Een eerste vogel en in de verte een kleurende hemel.

Geleidelijk wordt het dag. Niet indrukwekkend met een opkomende zon en schilderachtige kleuren maar saai steeds wat lichter blauwgrijs. Hoe lang is het geleden dat ik de zonsopkomst voor het laatst heb gezien? Jaren?

De stad leeft al. Veel schoolkinderen en werkenden op de fiets, zich verzamelend bij kruispunten en dan weer splitsend. Ieders zijns weegs, ieder zijn dag.

Ik heb genoten van mijn fietstocht.  Ik heb energie en zin in de dag.

reageer

