Waarom ik mijn spullen niet verzeker tegen diefstal


Ik verzeker geen apparaten zoals een i-pad of camera tegen diefstal. Ik heb hiervoor een spaarrekening en dek zo het risico van diefstal af. De voordelen zijn duidelijk:

  • ik gooi geen geld weg voor verzekeringen die ik mijn hele leven nooit gebruik;
  • ik ontvang de rente van de spaarrekening;
  • ik bepaal mijn eigen voorwaarden;
  • ik gebruik mijn geld waarvoor ik het had bedoeld.

Maar er kleven ook risico’s aan:

  • ik moet wel echt goed en eerlijke uitrekenen hoeveel ik opzij moet zetten, en dit moet ik dan ook inderdaad doen.
  • het kan natuurlijk best zijn dat die i-pad al gestolen wordt binnen een maand na aankoop, en dan nog wel samen met mijn laptop. Ik heb dan nog niet geld genoeg gereserveerd voor een nieuwe. Maar ik reserveer ook voor risico’s die niet gebeuren, dus dat zou tegen elkaar op moeten wegen. Als ik de risico’s eerlijk heb uitgerekend, dan moet ik dit wel kunnen hebben.

Het is lastig te voldoen aan de voorwaarden bij verzekeringen tegen diefstal. Vage vermissing is niet gedekt. Ook niet het pikken van een mobieltje uit een rugzak op school. Hoevaak ik of mijn zoons iets zijn kwijtgeraakt waarbij de verzekering niets uitkeerde!

Zoon3 had van zijn zakgeld een i-pod gekocht, aanschaf €300,00. Hij had bij aankoop in de winkel een verzekering afgesloten die beschermt tegen schade en diefstal. Kosten van deze verzekering is €4,00 per maand. Na twee jaar raakt hij zijn i-pod kwijt. Inmiddels had hij 24 maanden €4,00 aan de verzekering betaalt, dus €96,00. Hij claimt de i-pod bij de verzekeraar, maar die wijst de claim af omdat het een ‘onduidelijke vermissing’ is, en geen diefstal. De verzekering wordt door de verzekeraar stopgezet, want het apparaat is er niet meer. De tiener is €96,00 kwijt. Als hij deze €4,00 maandelijks zelf op een spaarrekening had gestort, had hij nu zelf €100,00 gehad, en was hij al een eind onderweg geweest om weer een nieuwe i-pod te kopen. Een dure les.

Maar andersom heb ik ook dure pech gehad: ik had mijn oude auto niet all-risk verzekerd. Zoon1 leende de auto en reed hem total-loss. Ik reserveerde maandelijks €100,00, en dacht op die manier in 30 maanden de auto afgeschreven te hebben. Helaas gebeurde het ongeluk al na 10 maanden, dus ik moest nog 20 maanden dit geld opzij zetten terwijl ik de auto niet eens meer had. Dat is zuur. Maar dat moest ik wel volhouden, want zo werkt mijn systeem nou eenmaal.

Hier het vorige blogje over geldzaken in het huishouden.

reageer

