Hoe een leuk pandje in Nijmegen werd ontruimd


Zoon3 was een van de krakers bij het pandje dat vorige week door de ME is ontruimd in Nijmegen. Hij heeft 6 dagen vastgezeten, en nu is hij weer thuis. Waar hij door mij lekker verwend wordt.

Zoon3 gaat in Nijmegen op school. Vanwege de lange reistijd (bijna 2 uur) logeert hij vaak bij een klasgenote die in dat pandje woonde. Zoon was daar altijd welkom en vond het daar gezellig. Geen drugs, geen wapens, geen geklooi en overlast. Gewoon een stel jongeren die in dat pandje woonden en het daar naar hun zin hadden.

Het pandje was al meer dan 10 jaar gekraakt, de eigenaar, in bezit van vele pandjes in het centrum van Nijmegen, deed er niets mee. De bewoners  hadden het pandje zelf opgeknapt en bewoonbaar gemaakt. Ze hadden een goede relatie met de eigenaar en wilden ook wel huren.

Een half jaar geleden vroeg de eigenaar of ze eruit wilden gaan; hij wilde er wat anders mee doen. Ze zijn er inderdaad uitgegaan. Zoon3 had sindsdien geen logeerplek meer en vond dat jammer. Het pandje bleef leeg. Een andere groep krakers ging er in, en dat werd gedonder: wel drugs, rotzooi, overlast.

De eigenaar vroeg een ontruiming aan. Maar die krakers gingen weg, en de groep van mijn zoon mocht terug komen van de eigenaar. Maar die ontruiming werd niet teruggedraaid.  De groep was op de hoogte gesteld, en had de deuren gebarricadeerd. Verder zaten ze gewoon binnen te wachten.

het pandje dat is ontruimd in Nijmegen

150 man politie waaronder 60 man ME, een helicopter, een hoogwerker en een arrestantenbusje. Tegen acht jongeren die zich niet verzetten maar rustig zaten te wachten.
De ME ging door het dak naar binnen. Met hun eigen ladder, want de brandtrap voldeed niet aan de ARBO-regels. Ze maakten een groot gat in het dak, want het dakraam voldeed niet aan de ARBO-regels. Deuren werden ingetrapt, vloeren opgengesneden om te kijken of daar iemand zat -niemand -, muren stukgemaakt omdat daar iemand achter kon zitten – niemand – dakbeschot doorgezaagd – daar achter zat ook niemand.

De acht krakers verzetten zich niet. In het busje kregen ze een SMSje van een kraker die nog in een doos in het pandje zat. In die doos had de ME niet gekeken. Die jongen werd ook nog opgehaald.

En nu? Pandje stuk, gemeente Nijmegen 230.000 euro armer, eigenaar opgezadeld met kapot pandje, jongeren dakloos. Bovendien hebben deze jongeren een ervaring met de politie, gemeente en ME die hun visie op onze samenleving bepaalt.

Zoon3: ‘het was een leuk pandje, en nu is het helemaal kapot.’

4 gedachten over “Hoe een leuk pandje in Nijmegen werd ontruimd

    1. Klopt. Het was de eerste ontruiming in Nijmegen sinds de nieuwe antikraaktwet. De ME kwam uit Amsterdam, de helicopter ook geloof ik, het arrestatieteam uit Groningen. Altans, (voor ik een fact-check aan de broek krijg) dat is wat mijn zoon3 vertelde.

      Like

reageer

