Boekbespreking: grootmoeders allerbeste tips


Voor me ligt het boek Grootmoeders Allerbeste Tips, gouden wijsheden opnieuw ontdekt, door Monika Dreykorn, uitgeverij Readers Digest.  Uit de bibliotheek gehaald, zo vrekkig ben ik wel.

Het is een prachtig boek, dik glanzend papier, een duidelijke indeling in hoofdstukken die goed herkenbaar zijn vanwege de gekleurde zijkanten, vele fotos en heel veel korte tips.

Of al die tips al bij mijn oma bekend waren, vraag ik me af. De tip ‘voorzie de buitenverlichting van bewegingsmelders’ zal ze niet begrepen hebben. En evenmin de tip dat ‘electrische jalouzieen en automatische rolluiken het dagelijks leven aanzienlijk gemakkelijk maken.’

De zes hoofdstukken zijn:

  • gezondheid op milde wijze;
  • lichaamsverzorging uit de natuur;
  • huishouden onder controle;
  • koken volgens de traditie;
  • wonen in comfort;
  • tuinieren met plezier.

Deze hoodstukken zijn alfabetisch ingedeeld met een allegaartje aan onderwerpen. Ik geef het lijstje van onderwerpen met de letter K in het hoofdstuk wonen:

  • kaarsen;
  • kamerplanten;
  • kleur in huis;
  • klokken;
  • kussens.

Voor al deze onderwerpen is er minstens een pagina aan korte tips over van alles: keuze, gebruik en onderhoud.

Ik houd van dit soort boeken. Ik lees ze het liefst ‘s-middags op de bank bij een kop thee of in bed voor het slapengaan. Er komt nooit wat van om al die tips te volgen, maar het is inspirerend om ze te lezen en dan mijn eigen huishouden weer eens onder de loupe te nemen. Ik haal er altijd wel goede ideeen uit en ik neem me altijd wel weer nieuwe goede voornemens voor. Inspirerend.

Er zijn betere boeken over de genoemde onderwerpen, maar die zien er meestal niet zo mooi uit. Dit boek vind ik vooral geschikt als cadeau. Bijvoorbeeld voor een jongere die op kamers gaat en zijn eigen huishouden gaat vormgeven.

reageer

