Persoonlijke verhalen van lijsttrekkers


Gisteravond was het derde grote debat op TV tussen de lijsttrekkers van de acht grootste partijen. Een strakke regie zorgde ervoor dat iedereen precies evenveel minuten kreeg. Boeiend en informatief!

Er gebeurde van alles, maar mij vielen twee memorabele momenten op waarover ik geen enkele commentator heb gehoord. Het zal wel aan mij liggen, blijkbaar waren ze niet zo bijzonder.

Het waren twee goede momenten voor Sap. Ze zei dat ze uit eigen ervaring weet wat armoede is en hoe stapels onbetaalde rekeningen zich opstapelen. Later zei ze dat ze voordat ze politica werd, gewerkt had bij ????, iets sociaals, en daar had geleerd dat ???? iets sociaals. Ik heb geen idee meer waar het over ging, maar er sprak betrokkenheid uit. Het persoonlijke verhaal van Sap kwam helaas wat ingestudeerd over en dat is misschien waarom de commentatoren het niet oppikten.

De enige andere lijsttrekker van wie ik in de debatten persoonlijke verhalen heb gehoord, is Samsom. Hij vertelde in het eerste debat een ijzersterk verhaal over zijn motivatie om politicus te worden: Hij voer mee op de Greenpeace boot om walvisvaarders lastig te vallen. Maar na drie weken hangen achter zo’n schip was de benzine op en voer de walvisvaarder ongehinderd weg. Voor Samsom was het duidelijk: wil je echt wat bereiken, dan moet je de politiek in. Daar spreekt bevlogenheid uit. Verder profileert hij zich expliciet als huisvader van een gezellig doorsnee gezin. Zijn betrokkenheid bij gewone mensen is duidelijk.

Van de andere lijsttrekkers weet ik eigenlijk niets. Ik weet dat Pechtold veilingmeester was, Roemer schoolmeester, dat Rutte ongetrouwd is.  Maar dat is allemaal niet belangrijk voor hun politieke keuzes. Van Slob en Buma weet ik al helemaal niets. Ik kan uiteraard wel googelen en achter feiten komen, maar dat bedoel ik niet. Politici maken keuzes, en ik wil weten waarom. Volgens het CPB kunnen we met elk partijprogramma uit de crisis komen; er bestaan linkse en rechtse economen en politicologen. Het gaat niet om gelijk of ongelijk hebben, maar om keuzes.

Persoonlijke verhalen maken duidelijk waarom een polititcus kiest voor een bepaalde oplossing. Volgens mij is een van de redenen dat Samsom de drie debatten gewonnen heeft volgens de kijkers, die persoonlijke bevlogenheid.

Een gedachte over “Persoonlijke verhalen van lijsttrekkers

reageer

