Druiven en noten wildplukken


Dit jaar is voor mij echt een waardeloos sprokkeljaar – ik heb nog geen potje jam gemaakt, nog geen braam geplukt, geen hazelnoot geraapt.

Verleden jaar was augustus topmaand wat betreft bramen en vlierbessen plukken en daarmee heb ik liters jam, sap en chutney gemaakt. Een heerlijke maand, een geurige keuken, verrukkelijke potten jam, vruchtentaarten en chutney. Aan het eind van augustus had ik mijn wintervoorraad jam en chutney klaar.

Nu niet. Hoe dat komt? Ik heb de hele vakantie doorgewerkt – vijf dagen per week. In de weekenden was ik bij mijn familie vanwege verdrietige omstandigheden.  Klusman liep enkele weken rond in huis vanwege een kapotte riolering, een lekkage in de keuken, een gat in de dakgoot. Druk druk druk. Voor sprokkelen had ik geen tijd! Ha, misschien ook wel vanwege deze nieuwe hobby: het schrijven van dit blog.

Nu is het september. Drie kisten met jampotten staan al weken klaar, een vriend heeft een Rumtopf gebracht, mijn sapmachine en sapcentrifuge staan te blinken. Alles schoon en ongebruikt. Ik wil toch nog proberen van alles te maken voor de winter.

Voor bramen en vlierbessen is het al te laat.  Hazelnoten, druiven, appels en courgettes zijn er nog, net als rozebottels en meidoorns. Ik zal beter mijn best moeten doen dan vorig jaar met al die bramen en vlierbessen maar het moet lukken.

Marmelade van druiven en hazelnoten

Een superlekker recept is deze marmelade, zo lekker, daar blijf je van snoepen. Hij is erg lekker als koud bijgerecht bij een herfstige groentetaart met kastanje, prei of uien.

  • 500 gr (niet zo lekkere) druiven
  • 1 biologische sinaasappel (zonder gif op de schil)
  • 100 gr hazelnoten (zonder dop gewogen)
  • 100 gr rozijnen, ongeweekt
  • 200 gr suiker
  • kaneelstokje, 6 kruidnagelen

Maak deze marmelade op een dag dat je van plan bent om een herfstige groentetaart met prei, kastanje of ui te maken. De helft van de marmelade gebruik je als bijgerecht. De andere helft  bewaar je in de koelkast. Overigens is bovenstaande verhouding tussen de verschillende ingredienten niet meer dan een indicatie: bij erg wrange druiven heb je meer zoete ingredienten nodig dan bij zoetere druiven.

Was de druiven en de sinaasappel. Haal het vruchtvlees uit de druiven door ze boven een pan met het gaatje naar beneden tussen drie vingers uit te knijpen. Bewaar de schillen, want die worden ook gebruikt (het maakt dus ook niet uit of bij het uitknijpen wat vruchtvlees achterblijft). Kook het vruchtvlees enkele minuten in het eigen sap en duw dit daarna door een zeef om de harde pitjes te verwijderen. Doe het gezeefde vruchtvlees terug in de pan.
Hak op een bord (om het vocht op te vangen) de sinaasappel fijn met schil en al. Het wit verwijder je zoveel mogelijk om het geheel niet te bitter te laten worden. Voeg de stukjes sinaasappel en vocht toe aan de druiven, evenals de specerijen en rozijnen. Kook dit samen vijf minuten. De rozijnen moeten zijn opgezwollen en de sinaasappelschillen moeten zacht zijn. Voeg dan de suiker, druivenschillen en noten toe. Kook nog enkele minuten door.
Vis het kaneelstokje en de kruidnagelen uit de marmelade en laat afkoelen.

Hebben jullie favoriete recepten met typisch herfstfruit wat ik nu nog gratis kan sprokkelen?

Volgend stukje over stamppot paardebloemblad

reageer

