Samsom wint debat overtuigend


Ik wou objectief luisteren en kijken gisteravond naar het lijsttrekkersdebat. Nu ben ik zelf actief voor de PvdA, dus ik ben wel bevooroordeeld. Maar ik heb mijn best gedaan.

Bij een debat gaat het erom wie de kijker – luisteraar overtuigt.  Dus wie heeft gisteravond gewonnen?

Ik had elf namen genoteerd. Tijdens de uitzending zette ik een plusje bij een goede opmerking die mij overtuigde. Ik geef toe dat het lastig is om mijn eigen mening hier buiten te houden. Een standpunt waarmee ik het principieel niet eens ben moet wel heel overtuigend gebracht worden om een plusje op te leveren. Maar gisteravond heb ik niet gesidderd. De SGP ligt het verst van me af met haar standpunt over vrouwenrechten.

Volgens mijn lijstje is Samsom overtuigend winnaar.

  • Samsom heeft gewonnen met 11 plusjes. Hij bracht abstracte onderwerpen gemakkelijk terug tot de mens. Hij overtuigt en komt goed over. Hij heeft een grote uitstraling.
  • Buma en Pechtold hebben 5 plusjes verzameld. Pechtold is een knappe debater. Hij is het beste in het benutten van een moment. Ik vond het irritant zoals hij er steeds weer tussen probeerde te komen en ik vond dat hij zuur keek, maar minnetjes heb ik niet uitgedeeld. Buma is nieuw voor mij en ik vond hem verrassend goed: eerlijk en geloofwaardig.
  • Achter Slob en Sap staan bij mij 3 plusjes.  Slob debatteert goed maar de echt geniale invallen ontbraken en hij overtuigde mij niet. Met Sap ben het vaak wel eens, maar ze komt ingestudeerd over en haar argumenten zijn te abstract.  Ze maakt vaak net het verkeerde punt om haar standpunt over te brengen. Een beetje zoals Cohen en tegenpool van Pechtold.
  • Van de drie kleintjes heeft Brinkman gewonnen met 4 plusjes. Dat is voor mij toch wel even slikken. Hij debatteerde goed en nam afstand van de PVV.
  • Thieme: 3 plusjes. Thieme kan haar eigen groene standpunten goed naar buiten brengen, maar gisteravond was ze warrig.
  • Van der Slaaij krijgt van mij 1 plusje; ik vond niet dat hij zijn afwijkende standpunten overtuigend bracht.
  • De drie die niet meededen hebben geen plusje. Gedeelde laatste plaats.

Samsom wint met overmacht. Buma, Pechtold en Brinkman debatteren goed, terwijl ik het niet altijd met hun standpunten eens ben. Thieme en Sap vallen tegen, en juist met hen ben ik het wel vaak eens. Met Slob en Van der Slaaij heb ik gewoon niet zoveel.

Wie vinden jullie dat heeft gewonnen?

reageer

