heb meer geld

144% rente met kooppunten van Hoogvliet


geldIk spaar geen zegeltjes bij de supermarkt. Maar wel spaar ik koopzegels op de klantenkaart van Hoogvliet. Volgens mij is dat slim.

Spaarolifantje schreef een goed blog over zegeltjes sparen bij de supermarkt. In theorie is zegeltjes sparen financieel  gunstig: je koopt voor 25 euro zegeltjes en krijgt 26 euro uitbetaald. Dat is een rente van 4%. Als je dat trouw elke twee maanden doet en het boekje dus direct inlevert, haal je zo zes keer per jaar een euro winst uit die 25 ingelegde euros, dus 6*4 = 24% rente. Dat is gewoon goede winst.

Het gaat wel om slechts 6 euro op jaarbasis, altans bij mijn uitgaven bij de supermarkt. Wat een gedoe voor 6 eurootjes. Bovendien mag je geen enkel zegeltje kwijtraken. Ze mogen niet onderin je tas aan elkaar plakken zodat je nog maar de helft kunt gebruiken. De winkel moet er niet mee ophouden want dan zit je met een half boekje. Dit is mij alle drie regelmatig overkomen, dus voor mij geen zegeltjes.

Bij Hoogvliet spaar je met je klantenkaart. Een keer per maand reken ik met de gespaarde punten mijn boodschappen af. Dan krijg ik 6% korting. Dat is pas goede winst! Aan het eind van de maand heb ik voor ongeveer 15 euro punten gekocht, en daarvoor kan ik 15,90 euro boodschappen afrekenen. Gemiddeld staat die 15 euro er een halve maand op. En dat 12 keer per jaar. Dus 12*6*2 = 144% rente.

144% rente, dat krijg je toch nergens anders….

Dank je wel spaarolifantje!

12 gedachten over “144% rente met kooppunten van Hoogvliet

  1. De kooppunten vd hoogvliet kunnen in een jaar oplopen hoor, doe dit al ruim 8 jaar zo en het levert meer op dan t kost bij je afrekening aan de kassa. Mits je het niet telkens tussentijds opneemt dan, heb nu al in de eeste paar maanden vh jaar alweer ruim 19300punten bijgekocht.
    Je moet ze wel kopen idd. Maar altijd makkelijk als je eens krap bij kas zit of toch boodschappen moet doen dan kan dat wha haha echt werelds dat systeem vd hoogvliet.

    Like

  2. De redenatie klopt volgens mij ook niet helemaal. Je krijgt iedere maand over die 15 euro inleg 0,90 cent rente. Dus per jaar is dat 10,80 over een inleg van 180 euro, 6%. Het extraatje wat hier bedoeld wordt, is het voordeel als gevolg van de rente die je in plaats van jaarlijks, maandelijks krijgt vergoed. Dit geeft inderdaad een extra voordeel, maar zeker niet de genoemde 144%. Vergelijk het met een spaarrekening, waarbij je maandelijks de rente krijgt bijgeschreven; over de rente krijg je dan weer rente vergoed, resulterend in een effectieve rente van 6,1-6,2%.

    Like

    1. Ik ben geen econoom, maar volgens mij ga je fout bij je berekening. Mijn inleg is 12 keer in een jaar dezelfde 15 euro, want aan het eind van de maand haal ik die 15 euro en de rente weer van de kaart af. Dat is anders dan 12 keer 15 euro inleggen en laten staan. Ik krijg dus geen rente op rente.

      Like

  3. Dat verhaal over gemiddeld 15 Euro per maand is werkelijk te zot voor woorden. Je zegt zelf dat je eenmaal per maand 15 Euro spaart? Dan kun je dat toch nooit even met twee vermenigvuldigen? Dat is echter nog een klein foutje in je redernering vergeleken bij de totale waanzin die volgt. Je krijgt iedere maand 0,90 Euro korting. Dat is 10,80 per jaar over 180 gespaarde Euro’s. En laat 10,80 nu net 6% zijn van 180. Het blijft natuurlijk gewoon ten alle tijden 6%. Blijkt maar weer dat olifanten niet kunnen rekenen. OMG! Maar reken jezelf vooral lekker rijk.

    Like

    1. Vriendelijk dat je me een olifant noemt.

      Je redenering gaat mank. Het punt is dat ik niet per jaar spaar, maar elke maand inwissel, dus gemiddeld 2weken heb gespaard over het maandbedrag.

      Die 180 euros is dus 12 keer dezelfde 15 euro. Over die 15 euro, die ik dus 12 keer per jaar inleg, krijg ik 12 keer per jaar 90 cent rente.

      6% rente per maand is 72 % rente per jaar. En omdat het geld er gemiddeld 2 weken per maand op staat, is dat 144% over een bedrag van 7,50 euro.

      De berekening klopt.

      Like

      1. Waarom neem je het dan niet om de 2 dagen op? Lekker 1000% rente! Als ik die 15 Euro per maand lekker laat staan en na een jaar opneem krijg ik 10,80 Erbij. Jij pakt 12 keer 0,90 Euro.

        Like

      2. hoi Gerard,

        Dat klopt, als je het elke 2 dagen opneemt is je rente over een heel jaar berekend zoiets als 1000%. Alleen dat vnd ik een gedoe. Een keer per maand geeft me nog net een kik, kassa!

        Wat bedoel je met 15 euro laten staan op de rekening van Hoogvliet en dan aan het eind van jaar opnemen? dan krijg je 90 cent erbij, 6%. Je kunt wel elke maand 15 euro erbij inleggen, maar dan heb je aan het eind 180 euro gespaard en krijg je 10, 80 euro erbij, is 6%. Het gaat er nou juist om dat die uitbetaling door Hoogvliet onafhankelijk is van de tijd dat het erop staat. Als ik het er vandaag opzet en morgen afhaal, heb ik 6% in een dag gescoord en dat kan ik elke dag herhalen. Dat zou je met duizenden euros moeten kunnen doen….

        Like

  4. … Bovendien is het rentepercentage volgens mij nog meer. Je hebt namelijk niet de hele maand 15 euro aan de Hoogvliet geleend, nee, dat bedrag heb je in de loop van de maand aan ze “uitgeleend” en krijg je dan aan het einde van de maand weer terug. Dus soms heb je 0 euro uitgeleend aan de Hoogvliet, soms 5, en tegen de tijd dat het er 15 zijn wissel je het weer in. Stel dat je gemiddeld, door het jaar heen, de helft van dat bedrag op je klantenkaart hebt staan (dus 7,50 euro) en je krijgt in totaal voor 12 x 90 cent gratis boodschappen in dat jaar (is 10,80 euro), dan heb je dus volgens mij op die 7,50 meer dan 100% rente behaald (namelijk 144%).

    Ja, da’s wel veel 🙂 . En je noemt inderdaad een paar nadelen van de zegeltjes op die de kaart niet heeft, je zult ‘m niet zo gemakkelijk kwijtraken (en misschien kunnen ze bij verlies zelfs nog zien hoeveel geld je er op had staan?). Aan de andere kant blijft het natuurlijk gaan om “maar” een euro of tien per jaar, misschien wat meer voor mensen die veel boodschappen doen. Nou ja, dat bedrag kan voor sommige mensen natuurlijk toch al de moeite waard worden, en zo heel veel moeite is het ook niet (effe je kaart aan de cassiere geven).

    Jammer dat deze winkel niet bij mij in de buurt zit 🙂

    Like

    1. ja je hebt gelijk, gemiddeld staat de helft van het bedrag erop! Een rente van 144%! Jammer dat het maar om een klein bedrag gaat!

      Inderdaad, als je de kaart kwijtraakt, blijft het bedrag staan en wordt het op een nieuwe kaart gezet.

      Like

reageer

