Slim investeren in mijn huishouden


Ik geef graag geld uit aan goede spullen en ik bespaar graag op spullen die ik gebruik of opeet. Ik koop liever een dure goede boormachine dan een goedkope slechte. Maar ik koop wel de goedkoopste shampoo. Hoe zit dat?

Ik denk in termen van investeringen en consumpties. Ik wil besparen op mijn uitgaven voor consumpties, en ik doe even graag of mischien nog wel liever goede investeringen. Mij helpt het enorm om op die manier te denken. Ik ben benieuwd of er lezers zijn die ook zo denken.

Ik doe uiteraard niet dagelijks investeringen in een huis  of een lap grond.  Ik zou wel willen 🙂 Maar ik doe elke maand wel een kleine huishoudelijke investering.  Alleen is het verschil met een andere aankoop niet duidelijk: uitzoeken, betalen en naar huis. Maar het is wel handig om het verschil bij elke aankoop in het achterhoofd te houden, zeker als je wilt besparen en consuminderen!

Een investering verhoogt de waarde van mijn bezit. Ik geef dus geen geld uit maar zet geld om in iets anders van dezelfde waarde. In theorie zou ik mijn inboedelverzekering na aankoop van de investering moeten verhogen.

Een goede investering is een aankoop die in waarde toeneemt: verzameling postzegels, antiek, kunst, altans als je er verstand van hebt. bij de meeste investeringen in huishoudelijke zaken gaat de waarde wel omlaag: koelkast, diepvries, computer. Maar die investeringen kunnen slim en niet slim. Een slimme investering vind ik die waarbij je daarna bespaart op consumpties.

Een printer is een investering.  Je kunt ook met je USB stick naar een kopieerwinkel fietsen. Inktpatronen en het papier zijn consumpties. Aankoop gedaan, geld weg. Hier bespaar ik graag op: papier aan beide kanten gebruiken, inktpatronen laten navullen. Ik koop dus een printer waarbij de inktpatronen goedkoop zijn. Die printer is wat duurder dan die andere waarbij de inktpatronen onbetaalbaar zijn.

Een DVD-speler en DVD’s zijn een investering. Je kunt een mooie verzameling DVD’s aanleggen. Daartegenover staat een avondje bioscoop: een consumptie. Ik betaal zonder problemen €10,00 voor een avondje bioscoop en vind €10,00 voor een DVD met diezelfde film erop duur. Want hoe vaak ga ik die DVD bekijken? Een DVD kopen vind ik een slechte investering! Ik ben geen verzamelaar. Dan geniet ik liever van een avondje uit. Eigenlijk kan ik mijn DVD speler wel verkopen.

Een TV is ook geen slimme investering.

Ik ben nu bezig om een diepvries te kopen. Dat lijkt me wel een slimme investering, want daarmee kan ik goed op consumpties besparen: goedkoop inkopen, overschotten van Vriends moestuin verwerken.

Deze week heb ik een nietpistool gekocht. Niet de goedkoopste van plastic maar een metalen die 30 jaar meegaat. Ik was bezig met het opknappen van een wegrottende tuintafel en wou die bekleden met stof. Dat kan met punaises, maar daarmee heb ik slechte ervaringen. Al die slechte halve projecten in huis knap ik nu op met het nietpistool. Een goede investering denk ik. De tuintafel en een bureau zien er weer netjes uit. Maar ik zie meer mogelijkheden: bekleden van krukjes, stoelen, bureaustoelen: ik heb zoveel rafels in huis.

Het doen van slimme investeringen maakt het voor mij mogelijk om een rijk huishouden te hebben zonder veel geld uit te geven. Ik ben benieuwd hoe lezers daarover denken. Kopen jullie ook liever goed gereedschap om daarna te besparen door dingen zelf te doen? Oftewel, doen jullie ook graag slimme investeringen?

Hier het vorige blogje over geldzaken in het huishouden.

4 gedachten over “Slim investeren in mijn huishouden

  1. Dag Mathilde,

    ik kwam toevallig op je blog terecht na wat te hebben gegoogled, en na deze post gelezen te hebben kwam ik er pas achter dat je een vrouw bent, dit verbaasde me, vandaar dat ik even reageer.
    Ik ben het over het algemeen wel eens met je manier van denken.
    Zouden maar meer vrouwen op die manier denken.

    Alleen een dvd speler en dvd’s zijn zeker investeringen, en 30 blogs volgen lijkt me ook geen goede investering van je tijd :).

    Like

    1. hoi Jaap, gelukkig posten niet alle 30 bloggers dagelijks of zelfs wekelijks op hun blog. En natuurlijk zijn een DVDspeler en DVDs investeringen, alleen volgens mij geen slimme. Zowel de speler als de DVDs nemen niet in waarde toe en ik kan er ook geen geld mee besparen. Het is een verzameling, hebben om de heb.

      Like

  2. Hoi Mathilde,
    Ik heb je blog even doorgelezen, wat me opvalt is dat je o.a. ‘graag bespaart op spullen die je opeet’.
    Dat is nu net iets waar ik het liefst niet op zou willen besparen d.w.z. ik heb één lichaam en daar zal ik het mee moeten doen. Als mijn nietmachine stuk is of auto of koelkast en ga zo maar door, dan is het mogelijk om een nieuwe aan te schaffen als je het geld hebt.
    Dat is met je lichaam niet het geval, dus daar wil ik dubbel zuinig op zijn en ik wil er niet zo maar van alles instoppen. Alle eten dat je koopt in supermarkten is bewerkt met o.a. pesticiden en e-nummers. Dat is slecht voor een lichaam. Gezonder eten is duurder. Vlees is niet gezond, vroeger misschien wel, het zit vol met antibiotica. Vlees van de groene slager is veel beter maar ook duurder. Ik koop brood bij Buys omdat daar geen broodverbeteraar in zit (alleen het woord al).

    Ik ben tegen de wegwerpmaatschappij dus eens met je wat betreft goed materiaal aanschaffen (moet je wel kunnen betalen overigens) maar ik zou het liefst al mijn eten in een natuurvoedingszaak kopen, is ook nog smakelijker; helaas kan ik dat niet betalen.

    Zolang de overheid toestaat dat er veel zooi wordt toegevoegd aan voedsel zal ik zelf goed op moeten passen om gezond te eten.
    Ik stoor me aan mensen die meer in hun auto of andere materie investeren dan in hun eigen lichaam.
    Gezond eten helpt ook de gezondheidszorg goedkoper maken.
    We hebben het er nog wel eens over denk ik.
    Groeten.

    Like

    1. hoi Nelly,
      bedankt voor je reactie. Ik ben het honderd procent met je eens. Ik bespaar nooit op mijn voedsel door slechte kwaliteit te kopen. Ik koop ook bijna alles biologisch.
      Maar ik bespaar wel degelijk op voedsel: door het te wildplukken, door het te oogsten in Vriends moestuin, door heel veel gewoon niet in te kopen, door alles te gebruiken en niets weg te gooien. Frisdrank, chips, snoep, koekjes: dat komt er bij bij niet in.
      Ik kijk wel eens in het wagentje van degene voor mij in de rij bij de kassa, en sommige wagentjes liggen voor meer dan de helft vol met spullen die ik geen voedsel zou noemen.
      Ik denk dat als je bewust inkoopt, eenvoudig eet, veel zelf maakt en daarvoor goede basisingredienten koopt, dat je dan heel goed vrijwel alles biologisch zou kunnen kopen zonder duurder uit te zijn.
      groeten, Mathilde

      Like

reageer

