geniet

Het verband tussen een boom en een kaarttafel


Gisteren zijn in mijn straat een tiental bomen gekapt. Esdoorns en grote gezonde platanen met een diameter van zo’n 50 cm zo niet groter. Vandaag zijn ze bezig de resten uit de grond te halen en de gigantische massa takken en bladeren af te voeren. Ik werd koud bij het zien van het kappen van de reuzenplataan vlak voor mijn huis. In tientallen jaren gegroeid, in tien minuten geveld. Liggend op de grond leek hij nog groter dan rechtop, nog steeds groen en majestueus. Een uurtje later was er niets moois meer over. Gereduceerd tot een stapel hout en afval.

Dit doet me denken aan het slachten van een varken waar ik een keer (in Zambia) bij geholpen heb. Een prachtig beest, zo dood en uren later overal bloed, drab en viezigheid. Dagen later keurige pakjes vlees in de diepvries.

Zoon2 is terug van zijn liften naar het Boomfestival in Portugal. Sterk, gezond en vol verhalen. Hij is erg blij met de door mij opgeruimde kamer. Midden in de kamer staat nu een kaarttafel met vier stoelen. Gemaakt van een oude tuintafel die stond weg te rotten in de tuin. Dat is dus een omgekeerd en veel inspirerender proces dan het doden van bomen en varken: een oude rottende tuintafel opknappen tot een handige kaarttafel. Daar krijg ik wel energie van.

Terugkomst van zoon hebben we gevierd samen met Buren en Vriendin met biertjes in de tuin. Gezellig, maar nu heb ik hoofdpijn. Het lawaai van versnipperaars en vrachtwagens voor mijn deur maakt het er niet beter op.

reageer

