Er komt zoveel mijn huis binnen dat ik er geen inspiratie meer van krijg


Het is zaterdag. Ik ruim weer een kastje op bij Moeder en doe allerlei prulletjes weg. Ze heeft een potje met sluitclips van broodzakken, en daar gebruikt ze er nooit een van. Misschien handig voor in de tuin? Maar ze heeft er tientallen. Weggooien kan ze niet, want je weet maar nooit. Vroeger was het waarschijnlijk inderdaad nodig om al dat soort prulletjes te bewaren, want wie wat bewaart heeft wat.

Vanmiddag de stad in: het centrum van Enschede. Wat een leuke markt is daar op zaterdag. Over een markt lopen is een van de leukste dingen om te doen in een buitenlandse stad. Ik voelde me vanmiddag op vakantie in het Enschede van mijn jeugd. Bovendien hoor je zoveel Duits in Enschede dat je je best in Duitsland kan wanen.

Het was mooi weer en het was druk. Op de markt vele kraampjes waar je kan eten en drinken. Ik heb me laten verleiden tot een vruchtensmoothie, maar dat vond ik wel een klein glaasje voor 3 euro. Wat duur, dat voelde niet goed. Dat maak ik dan liever zelf thuis. Daar ben ik te vrekkig voor.

De Slegte is ook een heerlijke uitstapje. De Slegte uitlopen zonder boek lukt me niet. Leesboeken haal ik uit de bibliotheek, maar handige boeken heb ik graag om me heen. Boeken die me inspireren om te doen wat ik wil doen. En daar heb ik er vier (!) van gekocht.

Een van de boeken is Natuurlijk van Oma van Maurille de Smalen. Wat een leuk boek! Het bevat honderden recepten van vroeger voor huishoudmiddeltjes. Zowel voor je eigen lijf als voor je huis. Voor jezelf vele zelf te maken recepten voor gezichts- en lichaamsverzorging voor het hele gezin. Voor het huis vele zelf te maken recepten om zelf goede, goedkope en milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen te maken.

Een tweede boek is 500 vega gerechten. Dit zijn veganistische recepten, niet vegetarische. Dus niet alleen zonder vlees en vis maar ook zonder melk, ei, boter, kaas, room. Zoon1 eet veganistisch, en soms pijnigen we toch wel onze hersens om bijvoorbeeld een lekker sausje te maken zonder ei, room, melk en kaas.

Het derde boek is Ingredienten uit de biologische keuken, van agar-agar tot tofoe. Het vierde boek is Vergeten groenten opnieuw ontdekken. Ook inspirerende boeken die me zo nu en dan weer de weg moeten wijzen als ik weer eens lui gewoon mijn boodschappen bij de supermarkt doe en thuiskom met een zakje voorgesneden groenten. Uit pure luiheid.

Het kopen van deze vier boeken geeft me een uitstekend gevoel, ook al waren ze met zijn vieren 40 euro. Want ik wil best vrekkig zijn, maar niet als  doel maar als levenshouding. Een middel om op mijn eigen manier te genieten van het leven.  Ik vind het zonde om een zakje elastiekjes te kopen terwijl die dingen rond bosjes bosui zitten. Ik bewaar ze niet om rijk van te worden, maar gewoon omdat ik het normaal vind om dingen goed te gebruiken. Ik koop geen plastic zakjes zolang supermarktbrood in plastic zakken zit. Ik koop geen plastic bewaardozen, want op de een of andere manier is mijn kistje met doosjes altijd vol. Ik koop geen lege jampotjes (ja die koop je leeg voor 1,75 euro per stuk om jam te maken) want mijn drie kisten met potten en flessen zijn ook altijd vol. Ik koop geen tasjes, want die komen ook altijd als vanzelf mijn huis binnen. En hetzelfde geldt voor pennen, schrijfblokjes, sleutelhangers, flessenopeners, enveloppen, knopen, ritsen,  en nog zoveel meer.

Ook schoonmaakmiddelen komen gratis mijn huis binnen via de kassabonnen van Hoogvliet. Ik heb in geen jaren meer wasmiddel en allesreiniger hoeven kopen en heb nog 5 flessen wasverzachter staan. Het boek ‘Natuurlijk van Oma’ heb ik dus helemaal niet nodig.

Er komt veel te veel mijn huis binnen. Zoveel dat ik er soms moedeloos van wordt. Ik ben niet meer blij dat ijs in zo’n handig plastic bakje zit, want daar heb ik er al 10 van.  En het is wel een keer leuk om een vaas van een plastic fles te maken, maar zoveel vazen heb ik ook niet nodig. Het geeft een kick om van niets iets te maken en op die manier te leven van weinig. Maar het is hier in Nederland niet nodig, want zonder dat je je best doet stroomt je huis vol.

Die boeken van De Slegte tonen een heerlijk ideaal. De werkelijkheid is helaas weerbarstiger.

7 gedachten over “Er komt zoveel mijn huis binnen dat ik er geen inspiratie meer van krijg

  1. Sinds ik vorig jaar ben begonnen met wat meer opruimen (laatste verhuizing: teveel dozen!), verkoop ik steeds wat boeken aan de Slegte en heb ik van te voren een lijstje met specifieke titels die ik mag kopen daar (en ik kan zelfs vantevoren op de website opzoeken of ze de boeken wel hebben die ik wil!). Dus de afgelopen paar maanden maar een paar boeken gekocht bij de Slegte… Vooral als ik die winkel inga samen met vriendinnen 🙂
    Al heb ik nu wel de weggeefwinkel op mijn wekelijkse winkelrondje toegevoegd (boeken verkopen, groente/fruit kopen op de markt, (weggeefwinkel om rest van de boeken weg te geven en evt wat mee te nemen), supermarkt) en dan zijn ineens alle boeken in de Slegte toch wel duur…! (want tsja, gratis is goedkoper…).

    Ps. Erg leuke weblog, ik heb ‘m toegevoegd aan mijn RSS!

    Like

    1. dank je wel. Ik vind De Slegte superleuk. En ik kan er niet uitlopen zonder iets te hebben gekocht. Ik ben gek op mooie ramsjboeken over wonen, architectuur, koken, inrichting, groen leven, wiskunde, en nog veel meer. Jammer dat hier in mijn woonplaats geen weggeefwinkel is, maar de Emmaus is ook leuk en die gebruik ik dus als ‘bibliotheek’ van boeken en spullen.

      heb jij ook een weblog?

      Like

      1. Dat zijn inderdaad leuke onderwerpen (^-^) Daarover heeft mijn familie ook best wel wat boeken (wat dus helpt om ze niet te kopen :P). Mijn vader heeft veel over architectuur/wonen/inrichting, opa verzamelde kookboeken en nu heeft mijn zusje er heel veel van overgenomen (ik ook wel wat), over groen leven ben ik nu zelf boeken gaan lezen (ik had er laatst ook wat opgestuurd gekregen van een vriendin uit Duitsland, want de Slegte in Utrecht heeft amper Duitse boeken en andere 2e-hands winkels ook niet…), en wiskunde zit in mijn studie 😛 Meestal koop ik in de Slegte fantasyboeken, literatuur of boeken die met geschiedenis te maken hebben (vooral Grieks en Japans). Had ik een hele tijd geleden een verslag geschreven over muziek in het oude Griekenland en had ik heel veel moeite om daar veel informatie over te vinden, kom ik DAARNA een uitgebreid boek tegen over dat onderwerp in de Slegte… Toch maar meegenomen, want er stond ook bladmuziek in, dus dat is wel heel leuk 😀

        Mijn weblog hier op wordpress is Japans+foto’s van dingen in Nederland (met af en toe hetzelfde stukje tekst ook in het Nederlands of Engels, maar meestal ben ik daar te lui voor…). Hier heb ik nog een Engelse/Nederlandse weblog waar ik vooral stukjes over boeken schrijf en stukjes over zelfgemaakte dingen (tekeningen, verhalen, boeken, foto’s). Aangezien ik nu een aantal boeken aan het lezen ben over consuminderen/afval verminderen/groen leven, zullen daar de komende tijd ook wel wat stukjes over verschijnen 🙂 Ik ben nu bijvoorbeeld een boek aan het lezen over plasticgebruik verminderen, en eind vorig jaar waren er zowel op Radar als Nieuwsuur uitzendingen over (schadelijk) plastic, die allebei nog op uitzendinggemist staan, dus dat soort links zet ik bijvoorbeeld dan ook bij het stukje over het boek (want is gerelateerd aan het onderwerp).

        Like

      2. Ik ga je weblog eens volgen, hoewel ik geen letter Japans kan lezen.

        Wat toevallig, ik heb ook eens een verslag gemaakt over muziek in het Oude Griekenland, lang geleden. Leuk om een onderwerp uit te pluizen.

        Like

      3. Ik kan er wel wat vaker iets in het Nederlands bij zetten 🙂 Aangezien er wel meer Nederlanders zijn die ook op mijn weblog kijken, dus nutteloos zal het niet zijn (volgens mijn wordpress statistieken komen de meeste bezoekers uit Japan en daarna uit Nederland, wat op zich ook wel weer logisch is).

        Oh leuk 😀 Dat is inderdaad wel toevallig!

        Like

  2. Ik kom ook uit Enschede;) De markt is idd druk en buitenlands. Vroeger vond ik daar niks aan, werd je aangesproken in het Duits door de marktkoopmannen;) Ik ben er al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren niet meer geweest. Wel bij m’n ouders, maar niet in de stad zelf.
    Verder is je blog herkenbaar, ik moet nodig alles langs en opruimen, teveel aan bewaarde dingen gaat mij ook tegenstaan op den duur.

    Like

    1. Hoi breienmaar. Grappig, ik vond de markt vroeger ook niet zo leuk. Maar waren daar toen ook al die eetkramen? Ik vond het gisteren erg gezellig. Inderdaad een buitenlandse sfeer. Moeder woont in Lonneker.

      Like

reageer

