Zullen we met smartphone seksuele intimidatie op straat vastleggen?


Seksuele intimidatie op straat is ineens een hot topic. Peeters heeft in Brussel een documentaire gemaakt en het effect is groot. Artikelen in de grote kranten en vervolgens tientallen ingezonden brieven. Het Franse Parlement heeft een wet aangenomen waarin seksuele intimidatie strafbaar is. Ook in Brussel kunnen daders nu een boete krijgen. Een goede zaak, maar velen merken op dat het onwaarschijnlijk is dat veel daders bestraft zullen worden. Want hoe bewijs je dat iemand heeft geroepen, gesist, gefloten?

Ik denk dat alle vrouwen wel eens zijn nageroepen, nagefloten of nagesist. Als je langs een bouwplaats loopt of fietst. Of als je langs een groep ‘hangmannen’ loopt. En inderdaad wordt je uitgescholden als je niet reageert, met name door zo’n groep ‘hangmannen’, van welke leeftijd dan ook.

Ik kan wel beweren dat het mij niets doet, maar dat is niet zo. Het fluiten, naroepen en sissen doet me inderdaad niets want daar ben ik volledig door afgestompt. Maar het schelden daarna geeft me een schuldgevoel. Dat verdient hoofdletters: SCHULDGEVOEL. Blijkbaar lukt het hen echt om mijn overschilligheid om te zetten in een schuldgevoel over mijn niet-reageren. Maar dat is BELACHELIJK, en ook dat verdient hoofdletters.

Het naschelden heeft te maken met macht. Ze willen geen gezichtsverlies, zeker niet in hun groep. Dus pakken ze het laatste woord. Zodat ze niet voor paal staan. Zodat zij winnen en ik verlies. Door mij te vernederen wordt hun winnen terecht en hun macht groter.

Met mij heeft het niets te maken. NIETS. Ik hoef me dan ook niet schuldig te voelen.

Maar zou ik aangifte willen doen? Ik ben er zo aan gewend dat ik me nauwelijks slachtoffer voel. Niet dat het dagelijks voorkomt, zelfs niet wekelijks in mijn woonplaats, maar ik kijk er niet meer van op. Misschien als ik het zou bijhouden, zou het veel vaker zijn dan ik nu op mijn netvlies heb. Geen idee: het komt mijn geheugen niet binnen.

Ik zou aangifte kunnen doen om de daders een lesje te leren. Hoewel…. daarna zal het wel niet gemakkelijker zijn om langs zo’n groep te lopen.  Ik zou het doen omdat het inderdaad niet klopt wat die mannen doen en omdat die mannen zouden moeten inzien dat het niet klopt.

Waarom gaan vrouwen niet de straat op om daders van seksuele intimidatie vast te leggen? Je zou best met je smartphone een opname kunnen maken als je weer eens wordt nageroepen. Dan heb je een bewijs als je aangeifte doet.  Slachtoffers zouden op Youtube filmpjes kunnen plaatsen, of gaat dat te ver? Als er bijvoorbeeld meerdere opnames zijn van dezelfde groep op dezelfde straathoek, zou de politie reden hebben om op te treden. Of gaat dat te ver?

Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

reageer

