Zoon sprokkelt kampeerspullen bij elkaar


Vandaag gaat Zoon3 twee weken fietsen. Dus er moet gepakt worden. Vind ik…….

Hij ligt lekker in zijn bed en ik maak hem wakker. “Jullie zouden vandaag toch vertrekken, moet je niet beginnen, ik ben er vanmiddag niet, schiet op!!!!!” Zoon kijkt me glazig aan maar vaag dringt het door dat ik gelijk heb.

Na een kwartiertje staat hij beneden. Nu is het niet zo dat hij de afgelopen dagen niets heeft gedaan. Gisteren heeft hij een slaapzak gekocht. En gezien dat wonder o wonder zijn fiets er nog staat. En er ligt al een hoop zooi in de eetkamer. Dat moet een handige kampeeruitrusting kunnen worden.

Zoon kijkt naar mijn kampeeruitrusting: volledig gepakte fietstassen met een complete uitrusting voor een persoon voor een lang weekend. Ik wilde deze zomer elk weekend kamperen, maar ziekte in de familie maakt dat ik elk weekend naar Moeder ga. Ik heb één keer gekampeerd deze zomer.

“Kan ik die niet meenemen? Haal ik je nachtpon er wel uit.”

Nee dus.

Zoon haalt de fietstassen van een krantenwijkbaantje uit de schuur. Met oude riempjes binden we die op de fiets. Dat lijkt al heel wat. Zoon begint er zin in te krijgen en loopt mijn paklijst zorgvuldig na. Oma had nog pannetjes, kampeerhanddoeken en een slaapmatje. Ik heb een schatkist vol kampeerspullen: hij pakt een brander, bord, bestek, lucifers die tegen wat vocht kunnen. Zoon is nu helemaal op dreef. Zelf heeft hij een zaklantaarn, zakmes. We kopiëren de gegevens van de zorgverzekering, want de zorgpas is hij kwijt. Moet goed komen.

Ik vertrek naar mijn werk en we nemen afscheid. Dat kost me echt moeite. Want ik weet dat hij daarna nog tiewraps wil, en ducktape, wasknijpers, plastic zakjes, schuursponsje, pleisters, bandenplaksetje. Ik weet waar alles ligt, hij niet. Maar hij moet zich redden.

Eenmaal op mijn werk (1,5 uur later) bel ik hem op, ik kan het niet laten. De laatste vragen, de laatste tips. Alles komt goed.

Vanavond kom ik thuis in een leeg huis. Nou ja leeg… er zal wel een zooi achter zijn gebleven in de eetkamer.

reageer

