sprokkel

Wat ik vind bij oma op zolder


Oma zelf vindt haar zolder bijna leeg. Maar het is een schatkamer voor mij, sprokkelaar.

Oma is een sportieve vrouw. Op zolder ligt een tent, een slaapzak, een rugzak, een slaapmatje en twee van die supersnel-droog-handdoeken.

“Mam ga je dat nog gebruiken?” Er volgen verhalen over roeitochten en wandelingen. Over yogacursussen waarvoor ze het matje gebruikte. Over haar heerlijke slaapzak – die wil ze nog niet kwijt en leg ik weer terug. Die handdoeken heeft ze nooit gebruikt – ik geef toe dat ze niet prettig afdrogen maar ze zijn superhandig: zo schoon en zo droog.

De tent blijkt bij nader inzien alleen een zak met tentstokken. Die laat ik ook maar liggen.

De rugzak zou leuk staan in een etalage met ouderwetse spullen. Leuk om te zien hoe het vroeger was, maar nu zijn er lichtere en handigere modellen.

Er volgen verhalen hoe ze met een vriendin liftte door Europa, sliep in Bois de Boulogne in Pariijs. Hoe ze achterop de brommer bij haar broer naar Zweden ging.

Ik vind ook nog een setje aluminium pannetjes – het bijbehorend grijpertje ligt in de keukenla, weet ik! Een stapeltje soortgelijke borden laat ik liggen: mijn ene tandvulling doet pijn als ik er met een vork over kras.

We hebben een gezellig uurtje samen op zolder. Oma haalt herinneringen op, ik sprokkel een vakantieuitzet voor Zoon bij elkaar.

reageer

