Moet ik echt mijn eik omkappen?


Ik wil graag een eettuin maken van mijn tuin, maar dat lukt niet. Mijn tuin is een kleine ommuurde stadstuin met daarin een grote eik. De eik is de enige grote boom in de wijk.  Verder staat er een vlier en een appelboom. In de twee borders, samen niet meer dan 10 vierkante meter, staan twee bessenstruiken, rabarber en lavas.Tegen de tuinmuur groeit een braam. Als bodembedekker heb ik bosaardbei.

Aan mijn appelboom groeien dit jaar nauwelijks appels, ik heb geen een bes aan mijn struiken. De rabarber had dit jaar twee zielige stengeltjes en de lavas wordt niet meer dan een meter hoog. Van de bosaardbeien snoep ik wel eens wat, maar veel is het niet. Bramen zullen er wel komen, die doen het altijd wel.

Ik ben een weekend op bezoek bij mijn moeder. Terwijl ik achter haar laptop zit, kijk ik uit over haar tuin. Een zee van bloemen waar ze trots op is. En terecht.

Ze vindt het jammer dat ze geen moestuin meer heeft. Vroeger had ze die wel, achter deze tuin, maar daar staan nu huizen. Ik heb wel eens gezegd dat ze toch een deel van haar tuin kan omzetten in een moestuin, maar dat idee neemt ze niet serieus.

Toch is het idee om een moestuin van je siertuin te maken niet zo vreemd. Ik neem aan dat vroeger een siertuin een luxe was: een teken dat je je kon permitteren om je groenten en aardappelen te kopen. Dus wie nu wil consuminderen,  minder afhankelijk wil zijn van de supermarkt en meer zelf wil doen, zou zeker ook de tuin kunnen veranderen in een moestuin. Dat wil ik dus ook.

Dat is natuurlijk geen nieuw idee van mij, meer een meedoen-met-een-hype. Groenten en kruiden in de borders zetten en op het terras potten met pepers, tomaten en kruiden is zo langzamerhand heel gewoon. Druiven langs de gevel,  fruitbomen als schaduw en bessenstruiken als vaste planten. Ik ken een huis waarbij de voortuin helemaal vol staat met pompoenen. Trekt altijd weer bekijks in de herfst.

Maar helaas is dit voor mij  niet weggelegd.  Vanwege die eik. Er is geen plek in de tuin met meer dan 3 uur zon.

Wat te doen? Moet ik de eik kappen? De buren willen dat graag, want de blaadjes vallen straks ook weer bij hen in de tuin. Als de eik weg is, krijgt mijn tuin meer licht en meer zon. Ik zou er dan ook een hazelaar neer kunnen zetten of een perenboom.

Ik zit zo vaak te dromen met leuke plannen voor mijn tuin. Maar een eik omhakken,  dat doe je toch niet? Toch maar een moestuin huren dan?

2 gedachten over “Moet ik echt mijn eik omkappen?

reageer

