Spaarrekening voor reserveringen


Op een blog lees ik over een spaarrekenng voor reserveringen. Dat heb ik ook, en dat werkt perfekt. Ik doe dat als volgt:

In Excel houd ik bij wat allemaal een keer per jaar betaald moet worden:

  • de zorverzekering betaal ik een keer per jaar. Dan krijg ik 3% korting. Dat lijkt niet veel, maar: elke maand zet ik het maandbedrag op de reserveringspot, dus gemiddeld staat het bedrag er 6 maanden op. Op die rekening krijg ik 2,6% rente, dus gemiddeld over dit bedrag 1,3%. Bovendien bespaar ik zo de vermogensbelasting op dit bedrag, want eind december/begin januari staat er nu juist niets op. Mijn voordeel is dus 5,6%
  • jaarlijkse belastingen zoals de OZB
  • lidmaatschappen, NS kortingskaart, bibliotheek, OVfiets en dergelijke
  • Bovendien zet ik er elke maand een bedrag op om noodzakelijke apparaten te kunnen vervangen. Een nieuwe wasmachine kost over 4 jaar  (gok) 200 euro. Dus dat is 4 euro per maand. Zo ook voor de verwarmingsketel, stofzuiger, computer en dergelijke. Het zijn kleine maandbedragen maar alles opgeteld is het best veel.

Het is een hele lijst. Al die bedragen reken ik om per maand, en zo kom ik aan een bedrag dat ik elke maand op deze spaarrekening zet. Dat bedrag is hoog: meer dan 300 euro per maand. Dat komt door de zorgverzekering voor  drie volwassenen.

Helaas kunnen de betalingen niet rechtstreeks van deze rekening gedaan worden, want het is een spaarrekening. Dus als de betaling eraan komt, moet ik een bedrag terugstorten, of ik maak die maand minder over. Dat is even wennen, maar werkt.

Dit is een van de manieren waarop ik mijn geld onder controle houd. Ik kan het iedereen aanraden. Het voelt goed.

Hier het vorige blogje over geldzaken in het huishouden.

reageer

