leef groen en goedkoop

Stroomverbruik met 60% toegenomen


Schrikken!!!!

Ik vul mijn meterstanden in op de website van Greenchoice en nu blijkt mijn stroomverbruik het afgelopen jaar met 60% TOEGENOMEN

Ik doe altijd trouw alle lampjes uit, zet alle apparaten volledig uit, en ga geleidelijk in het hele huis over op led-lampen. Ik gebruik de oven misschien een keer per maand, heb een laptop en ben sowieso vaak weg. Aan mij ligt het niet.

Zoon2 leeft kalm zijn leventje, heeft niet eens een computer en pas sinds enkele weken een mobieltje!!!!! Aan zoon2 ligt het ook niet.

Zoon3 leeft vooral snachts. Dus heeft dan twee spaarlampen aan. En heeft dag en nacht zijn computer met twee beeldschermen aanstaan. Dat vreet stroom, maar dat heeft hij al jaren, dus daar kan de toename ook niet aan liggen.

Meewoner kwam hier vorig jaar juli in huis, dus dat zou kunnen. Hij heeft niet veel spullen, maar die zijn wel oud, dus dat zouden stroomvreters kunnen zijn. Hoewel, hij heeft geen TV, wel een waterkoker en een laptop. Dat kan toch geen 60% toename verklaren?

Op zolder wonen twee studenten. Ik krijg een vermoeden… Ik vermoed dat zij ’s winters een elkectrische kachel aan doen als ik de verwarming op 18 graden zet. Dat doe ik om gas te besparen. Ik ga stiekem in een van de kamers naar binnen (de studenten zijn op vakantie) en ja hoor, daar staat een grote electrische radiator.

Wat zal ik doen? Voortaan de centrale verwarming weer op 20 graden zetten? Of een stroommeter op die kamer en de studenten hun eigen stroom laten betalen? Wie heeft een goed idee?

7 gedachten over “Stroomverbruik met 60% toegenomen

  1. Ik ben heel erg blij met al jullie reacties, ook via facebook. Mijn voornemens zijn:
    . ik ga de servicekosten van de huurkamers opnieuw berekenen;
    . ik ga bekijken of het mogelijk is de verhuurde zolder apart op een stroommeter te zetten;
    . ik ga voor de ouderwetse enkelglas dakramen een profiel maken om ‘s-winters voorzetramen in te schuiven;
    . en ik ga folie achter de radiator aanbrengen die een vorige kamerbewoner heeft weggehaald.

    Like

    1. bijna iedereen in mijn kennissenkring (veertigers en vijftigers) zet tegenwoordig de verwarmng op 18 graden. Ik heb de indruk dat vooral oudere mensen de verwarming nog steeds op 20 of 21 graden zetten. Daar word ik helemaal naar van, zo benauwd!

      Like

  2. Ik zou ze het zelf laten betalen, maar wel met een voorschot in de huurprijs, want als zij ineens zo’n rekening krijgen, dan moet je misschien ook wel maanden achter je geld aanzitten!

    Like

    1. oeps, dat zou niet best zijn. Ik denk dat ik dan eerst ga uitzoeken wat kamerbewoners gemiddeld betalen voor gas/water/stroom. Als ik daaar ver onder zit, kan ik het bedrag over een jaar verdelen.

      Like

reageer

