Mijn eigen huis onderhouden als vakantiekamp


Deze week staat er een steiger tegen mijn huis. In een dakgoot zat een groot gat en het hout eronder was weggerot. Nu moet een nieuwe houten dakgoot gemaakt worden die in vorm moet worden gefreesd en geschaafd. Die anderhalve meter dakgoot gaat me honderden euros kosten. Stom natuurlijk, als ik dat vorig jaar had onderhouden, was ik nu veel goedkoper uit geweest.

Omdat we nu toch bezig zijn, gebruikt Klusjesman tijd en steiger efficient: hij kijkt alle dakgoten na op losse lijmnaden en schildert de koekoek op het dak, alle houten bekledingen van dakgoten en de hoogste ramen. Soms verlang ik naar een nieuw huis waar alles van aluminium en plastic is. Soms hoor, en altijd maar kort. Ik geniet van mijn huis.

Ook halen we de klimop van het huis. Dat spul groeit meters per jaar, en ik neem me elke keer weer voor het bij te houden maar ben toch steeds weer te laat. En dan groeit het weer tegen het houtwerk op en tast de verf aan. De klimhortensia laten we staan: die groeit iets minder snel. Maar hij mag niet meer zo hoog dat ik er niet meer bij kan met mijn eigen ladder.

Al mijn spaargeld van dit jaar gaat in dit onderhoud zitten. Jammer maar nodig. Het voelt niet prettig dat ik zelf de hele week werk en al mijn verdiensten af kan geven aan Klusjesman. Dan had ik liever een week vrij genomen en zelf hard meegewerkt.

En dat ga ik dus volgend jaar doen. Ik ga een week vrij nemen en op klusvakantie in mijn eigen huis. Samen met Klusjesman ga ik een week lang achterstallige karweitjes opknappen. Dat lijkt me een leuke week worden waar hij en ik beiden beter van worden en mijn huis ook.

reageer

