Sokken breien: leuk!


babysokken, gebreid met twee tegelijk op een rondbreinaald
babysokken, gebreid met twee tegelijk op een rondbreinaald

De laatste keer dat ik een sok had gebreid was op de lagere school. Wel had ik al vaak verlekkerd gekeken naar al die prachtige sokkenwol.

Sokken breien op een rondbreinaald
Een tijd geleden zag ik een boekje over het breien van sokken op een rondbreinaald, en dan dus twee sokken tegelijk. Ik ben gek op het uitproberen van nieuwe dingetjes die een beetje gepuzzel vergen, dus ik naar de breiwinkel om sokkenwol te kopen.

Twee sokken tegelijk
Om te oefenen met het breien van twee sokken tegelijk, ben ik begonnen met babysokjes. Het was een gepruts, maar wel leuk! Hier het resultaat: gelukt! Vervolgens heb ik van dezelfde wol volgens hetzelfde patroon twee paar sokken voor mezelf gebreid. Toen waren de eerste twee bolletjes sokkenwol op. Een nieuwe verslaving was geboren. Twee sokken tegelijk breien beviel me prima. Ik hoef nooit te tellen om ervoor te zorgen dat de tweede sok even lang wordt. En het gaat naar verhouding snel omdat je minder van naald wisselt.

Toe up sokken
Nu doe ik het nog anders: ik begin bij de tenen! ik brei dus twee sokken tegelijk en begin bij de tenen. Echt ideaal. Meer hierover op mijn blog Toe up Sokken

4 gedachten over “Sokken breien: leuk!

  1. Zo mooi om te zien hoe iedereen weer zijn/haar eigen sokken breit! Ik brei ze dus standaard op kleine pennen, vond het op de rondbreinaald niks;) Leuke en warme sokken zijn bij veel mensen welkom. Bij wolhalla heb je een ruime keus en idd ook aan wolloze wol;) Die wol zou ik eens voor mijn man moeten proberen, hij kan niet tegen wol, dus misschien is dat wat.

    Like

    1. ja sokken breien is leuk. Het zijn steeds kleine stukjes en dan mag je weer wat anders doen. Ik brei meestal in de bus, onderweg naar mijn werk, en dan vind ik een rondbreinaald ideaal. Hij moet wel lang genoeg zijn om links een grote lus te hebben. Verder brei ik (al jaren) met de draad om mijn linkerwijsvinger.

      Like

reageer

