Spinazie hoef je niet te zaaien: melde, muur, knopkruid


Een Vriend heeft een grote moestuin en ik help een handje mee. Zeker nu met al die regens groeit het onkruid zo hard, daar valt niet tegenop te wieden. Dat hoeft ook niet want veel onkruid is gewoon eetbaar.

En zo oogst ik nu vooral knopkruid, muur, melde en zevenblad. Vriend blij, ik blij.

Hij hoeft helemaal geen spinazie te zaaien: er komt genoeg onkruid op dat als spinazie te eten is.  Ik heb hem ook al laten zien dat het niet nodig is knopkruid uit spinazie- en rucolabedden te wieden, of geoogste bladgroenten uit te zoeken op knopkruid, muur en melde. Dus nu hebben we prachtige vierkante bedden met ‘gemengde spinazie’.

Twee soorten knopkruid komen door elkaar voor: de een harig, de ander glad. Beide zijn eetbaar maar smakeloos. Ik eet de topjes inclusief de bloemetjes. Harig knopkruid is niet lekker in sla.

Muur (en allerlei familieleden) is ook gewoon eetbaar. Muur zit vaak tussen spinazie ook als je die koopt. Dat kun je dus gewoon laten zitten en meekoken.

Melde (en familieleden) is naaste familie van spinazie. Het smaakt ook zo. Ik eet jonge topjes en bladeren. Stelen zijn taai. Ik heb ergens gelezen dat de helft van alle onkruidzaden in Nederland meldezaden zijn. Ik weet niet of dit waar is, maar het is een feit dat het wel het meest voorkomende onkruid is in Vriends moestuin.

Ook hondsdraf gebruik ik als spinazie: de jonge frisse toppen meng ik er gewoon doorheen. Hondsdraf heeft wel echt een eigen kruidige smaak. Van hondsdraf kun je ook thee zetten.

En zo sprokkel ik zomers al mijn bladgroente bij elkaar. Omdat het lekker goedkoop is. Omdat ik het niet efficiënt vind om groenten te zaaien die veel zorg nodig hebben terwijl je het onkruid dat het veel beter doet zonder zorg ook gewoon kunt eten.  Maar vooral omdat ik wil weten wat er groeit om me heen en waarvoor ik het kan gebruiken. Het maakt dat ik me verbonden voel met mijn omgeving en dat is een goed gevoel.

Volgend stukje over pesto van peterselie en daslook

Meer tips in mijn boek Sprokkelen

reageer

