sprokkel

Kleefkruid in de pannekoek


Zomers bedekken kleverige stengels hele hoeken van Vriends moestuin: kleefkruid! Kleefkruid bloeit met kleine witte bloemetjes (net als lieve-vrouwe-bedstro) die schattig zijn maar wel een voorloper van duizenden vruchtjes die volgend jaar duizend kleine kleefkruidplantjes worden. Om Vriend te helpen, ga ik dus op zoek naar een toepassing van kleefkruid in de keuken.

Ik lees dat je van de vruchtjes een koffiesurrogaat kunt maken, maar dat lijkt me teveel werk voor een vies kopje koffie. Elders lees ik dat je jonge scheuten kunt stomen of stoven en dan eten met gekruide boter. Gekookte scheuten zouden ook in de sla kunnen.

Vorig jaar heb ik in de zomer geprobeerd iets lekkers te maken met de lange stengels, maar die waren te taai om iets mee te beginnen. Maar nu in het voorjaar komt kleefkruid boven de grond met jonge scheuten die er lekker fris en knapperig uitzien. Ik knip enkele scheuten af op aspergelengte.

Thuis bak ik een pannekoek en leg op de tweede helft enkele kleefkruidscheuten. De pannekoek sla ik in de pan dubbbel, zodat de scheuten lekker warm worden, en bak hem in twee keer.

De smaak is verrassend lekker. Zelfs Zoon3 eet zijn pannekoek op maar vraagt wel wantrouwend wat ik er in gestopt heb.

reageer

