leef groen en goedkoop

Biologisch eten is goedkoop


Met mijn jongste zoon deed ik gisteren boodschappen. Ik koop bijna alles zo mogelijk biologisch. Ik heb vaak gesprekken met mensen die vinden dat biologisch eten te duur is. Maar ik ben overtuigd dat je minder geld kwijt bent als je bewust goed voedsel koopt.
Mijn zoon kocht een ninepack coca-cola met een geweldige aanbieding vond hijzelf, negen blikjes cola voor de prijs van zes. Ik schrok bij de kassa van de prijs van 3,50 euro, naief natuurlijk, maar ik koop nooit cola, en ik had echt geen idee dat dat zo duur is. De caissiere vertelde dat ze elke dag een fles cola koopt, lekker goedkoop. Volgens mijn zoon is coca-cola 1,50 euro. Dus deze caissiere besteedt jaarlijks bijna 550 euro aan cola. Ongelooflijk!
Ik koop hoogstens een keer per week biologisch of fair-trade sap. Dat sap is inderdaad wel een euro duurder per liter dan goedkoop sap, dus op jaarbasis ben ik 52 euro duurder uit. Dat vind ik goed besteed geld wat ten goede komt aan initiatieven die ik graag wil steunen.
Mijn zoon heeft inmiddels zijn nine-pack bijna op. Hij had net zo goed een six-pack kunnen kopen, want hij drinkt nu gewoon meer. Jammer voor mij, want vanavond grijpt hij natuurlijk naar mijn sap. Hij is het overigens met me eens dat dat bijzonder lekker is.
Goed voedsel is duur en dat heb ik er graag voor over. Ik geniet van mijn sap met een zakje fair-trade nootjes. Maar voor cola met chips ga ik echt niet betalen.

Een gedachte over “Biologisch eten is goedkoop

  1. Heel mooi geschreven Mathilde!
    Éen opmerking: Je schrijft dat het geld voor biologisch of fair-trade sap ten goede komt aan initiatieven die je graag steunt, klopt; en wat denk je van je gezondheid, een beter doel is er niet, maar dat wist jij al;)groet, Nelly

    Like

reageer

