Waarom we jongeren helpen hun dromen waar te maken


Vandaag, 14 december, is Zoon3 jarig. Hij wordt 18. Een bijzondere dag voor hem en voor mij.
Gisteravond hebben we met zijn tweeen kerstkaarten gemaakt. Kerstboompjes geknipt uit gekleurd papier en opgeplakt op kaarten die we hadden gesneden uit omslagen van oude raadsboeken. We waren om half twee klaar.
Daarna heb ik nog lang liggen mijmeren over de 18 jaar die voorbij zijn.
Van de geboorte van Zoon3 herinner ik me niets: ik lag in coma. In het ziekenhuis en later thuis werd hij door anderen verzorgd en bij mij aan de borst gelegd terwijl ikzelf nog weken in het donker moest liggen. Toen ikzelf drie weken later mijn hersens weer kon gebruiken lag er een felgeel babytje naast me dat overduidelijk doodziek was. Ik had mijn eigen zoon vergiftigd.
Het was een zwaar eerste jaar, eenzaam in Colombia, ver van familie en vrienden, met een ziek kind waarbij het nog maar de vraag was of het goed zou komen. Ik heb nauwelijks foto’s van dit eerste jaar, omdat ik als ik mijn camera pakte het gevoel kreeg dat ik afscheid aan het nemen was.
Vandaag wordt deze jongste zoon 18: een sterke jongen, stoer met zijn opgelapte spijkerbroeken, korte haar en kistjes. Goed in spelletjes, erg goed in debatteren, bijzonder snel en scherp in het doorzien van drijfveren van mensen. Niet van zins om mensen te ontzien in hun zwakke plekken en niet geneigd om mee te doen aan sociale spelletjes die de basis vormen van menselijke relaties.
Ik hoef niet bang te zijn dat hij dit stukje over hem leest, want lezen kan hij niet. Zo goed in wiskunde en andere B-vakken dat hij voor die vakken VWO zou kunnen, goed in engels (hij kijkt veel films en kan geen ondertitels lezen), maar zo slecht in Nederlands dat een VMBO diploma er niet in zit.
Al kerstboompjes knippend en plakkend bespreken we wat hij van mij wil hebben voor zijn achttiende verjaardag. Ik wil hem iets geven wat hem verder brengt op de weg richting volwassenheid. Maar hij weet zijn weg nog niet. Samen bespreken we zijn toekomst en drinken een beker warme chocola. Wil hij enkele maanden vrijwilligerswerk doen in een ver land? Wil hij aanmonsteren op een boot en doorstromen naar de zeevaartschool? School is in elk geval een doodlopende weg.
Terwijl ik een groen kerstboompje opplak dat hij net heeft geknipt (waarbij hij zegt dat ik dat boompje alleen maar gebruik om hem te motiveren) vraagt hij waarom ouderen eigenlijk investeren in jongeren.
Ja, goede vraag. Ik pieker en leg uit dat het een luxe is als een jongere zijn droom kan waarmaken. Hoeveel van de 7 miljard mensen op aarde kunnen doen wat ze willen? De meesten van ons worden vanaf onze jeugd onverbiddelijk een kant opgeduwd. Werken, gezin stichten, kinderen krijgen. Hoevelen van de 7 miljard hadden als kind dokter willen worden, maar worden mijnwerker, boer, huishoudster, fabrieksarbeidster, werkeloos? In Nederland heeft de Sociaal-Democratie zijn sporen verdiend, maar in de meeste landen is het verwezenlijken van je droom voor bijna iedereen een utopie.
Waarom investeren ouderen in jongeren? Ouderen weten hoe het leven soms tegenvalt maar toch de moeite waard is. Er is maar een ding in het leven mooier dan het verwezenlijken van je eigen droom, en dat is om te mogen meehelpen om een jongere zijn droom waar te kunnen maken.
En zo heeft mijn jongste zoon mij geholpen diep in mijn ziel te kijken. Want dit is de drijfveer achter vele van mijn bezigheden, zoals het opvoeden van mijn kinderen, het in huis nemen van een dakloze jongere en andere jongeren. In de politiek hamer ik steeds weer op het belang van een fijne leefwereld voor onze kinderen, waarmee ik de Sociaal-Democratie van de PvdA een groene rand geef.
Heerlijk zo’n scherpe zoon. Hopelijk vindt hij snel zijn droom en kan ik hem bijstaan in het waarmaken ervan.

reageer

